بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی

اره برقی، اره زنجیری بنزینی ، اره موتوری و مشتقات این کلمات همگی ابزاری را شامل می شود که قرن هاست در حرفه های مختلف از جنگلداری و باغبانی گرفته تا عمل و جراحی در زندگی بشر تاثیر شگرفی از خود به جای گذاشته است. این ابزار، از اجزایی همچون موتور، زنجیر و ورقی فلزی -که ساطور نامیده می شود و زنجیر بر حول آن می چرخد- تشکیل شده است. کاربرد اره زنجیری بنزینی در باغبانی، جنگلداری، آتشنشانی، مجسمه سازی و حرفه هایی از این قبیل است. در ادامه این نوشتار، جهان ابزار بر آن است که انواع اره های بنزینی، نحوه کار با آن ها و انتخاب بهترین و مناسب ترین اره بنزینی و نکات ایمنی مربوطه را شرح داده و بررسی کند.

اره زنجیری و مکانیسم آن

در اره های زنجیری انتقال توان از موتور به زنجیر مراحل مختلفی را طی می کند. کلاچ گریز از مرکز در این وسیله، اتومات بوده و امکان قطع درگیری کلاچ بدون اینکه دستگاه خاموش شود وجود دارد. و این یعنی، حتی اگر اپراتور با مهارتی نیز نباشید، سطح ایمنی کارتان بسیار بالا خواهد بود.
کلاچ گریز از مرکز، قدرت را ابتدا به اسپراکت و سپس به زنجیر منتقل می سازد. دور افزایش می یابد و کفشک های کلاچاز محور فاصله گرفته و به درام اسپراکت که زنجیر به آن متصل است می چسبد. در نتیجه اسپراکت خود چرخیده و موجب چرخش زنجیر نیز می گردد.

مواردی که قبل از تهیه اره زنجیری بنزینی باید بدانید!

 اندازه و طول ساطور اره زنجیری

اندازه ساطور اره زنجیری، در واقع میزان و قدرت برش دستگاه را بیان می کند. انتخاب ساطور بلند و یا کوتاه، بستگی به نوع استفاده شما از محصول دارد.
اما یک قانون کلی در این رابطه وجود دارد و آن این که، طول ساطور حداقل 5 سانتی متر باید بیش از قطر تنه درخت باشد. اگر برای مصارف خانگی و معمولی می خواهید اره زنجیری بنزینی تهیه کنید و سالی 2.3 بار از محصول استفاده خواهید کرد، پیشنهاد ما خرید اره زنجیری بنزینی با ساطوری به طول 15 تا 40 سانتی متر است. اما، اگر شما به طور حرفه ای با این وسیله کار خواهید کرد، می بایست از تیغه هایی به طول 5 سانتی متری و حتی بیشتر تهیه فرمایید.

نوع موتور و توان اره زنجیزی بنزینی

توان و قدرت اره زنجیری بنزینی را می توان با حجم موتور و سی سی مشخص کرد. به عبارتی، هرچه حجم موتور این ابزار بیشتر باشد قدرت و وزن ان نیز بیشتر است.
اما، اره های زنجیری برقی، قدرتشان همانند ابزار برقی دیگر بر حسب وات مشخص می گردد.

نکات ایمنی در استفاده از اره زنجیری بنزینی

هر سال، حدود 100.000 نفر در حین استفاده از اره زنجیری بنزینی و دیگر انواع آن، دچار مرگ، آسیب و قطع عضو می شود. بنابراینف رعایت  نکات ایمنی در حین کار با آن بسار ضروری است. در ادامه، به مواردی اشاره شده است که می تواند در رعایت نکات ایمنی هنگام کار با این ابزار مفید واقع شود.

-انتخاب طول تیغه بر اساس حجم کاری، از بروز خطرات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.
تیغه ها، به هر طولی که باشند، می توانند درختانی به قطر دو برابر خود را ببرند. سایز اره، در وزن آن، بسیار دخیل است. شما باید اره ای را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی در دست گرفته و بلند کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که با شروع به کار، اره شروع به لرزیدن کرده و نگهداری از آن مشکل خواهد بود.
-پر کردن مخزن اره را به زمانی موکول کنید که دستگاه خنک شده باشد.
-در حین کار با اره، نور محیط را تنظیم کرده و از شر برگ های مزاحم و ... خلاص شوید تا 6 دانگ حواستان به کارتان باشد.
-منواکسید کربن، گازی خطرناک است که در نتیجه کار با اره بنزینی در محیط ساتع خواهد شد. بنابراین، در محیط های باز از اره زنجیری بنزینی استفاده کنید.
-در حین کار با موتور برقی، هوشیار باشید. زمانی که خواب آلوده هستید، از این ابزار استفاده نفرمایید.
-برای در امان ماندن از خطرات احتمالی، لباس ایمنی، کفش ایمنی، گوش گیر، دستکش ضد برش و کلاه ایمنی به تن داشته باشید.
-وقتی اره به طور روشن در دستتان است عقب-عقب راه نروید.

تاریخچه اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی همانند بسیاری ابزار دیگر، به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، دچار تحولات بسیاری شده است. اولین بار، در قرن هجدهم دو پزشک اسکاتلندی چنین وسیله و ابزاری را برای کار در زمینه پزکی و جراحی لگن ایجاد کردند. «جان ائیتکن» و «جیمز جفری» نام این دو پزشک تاثیرگذار در صنعت و جراحی است. ابزار ساخت دو شخص مزبور، حتی در قرن 19 نیز استفاده داشت.

جالب است بدانید، اولین اره موتوری یا همان اره زنجیری بنزینی توسط آقای امیل لرپ در سال 1927 ساخته شد. او، برای وسیله خویش نام تجاری و صنعتی دولمار  Dolmarرا برگزید. سپس به مرور در آمریکای شمالی تولید انبوه آن آغاز شد.

اره زنجیری بنزینی و یا برقی؟ کدام بهتر است؟

اره زنجیری بنزینی از قدرت، سرعت، راندومان کاری و کاربرد بالاتری نسبت به اره بنزینی برقی دارد. همچنین، هزینه تعمیر آن نیز پایین بوده و نسبت به نوع دیگر پرفروش تر است.
از سویی، اره زنجیری برقی، صدای کمتر، وزن پایین تر، قیمت متوسط، ایمنی بیشتر و لرزش کمتری دارد.
این نکته نیز حائز اهمیت است که می توان از اره زنجیری برقی در میان جنگل ها و جاهایی که از برق و آب و گاز نیز خبری نیست می توان استفاده کرد؛ اما، اره زنجیری برقی بدون وجود برق نمی تواند کاربردی داشته باشد.
همچنین، می توان چنین نتیجه گیری را انجام داد که:
هر چه ساطور بلندتر باشد، موتور قوی تر خواهد بود. قوی تر بودن موتور به معنای حجم بیشتر دستگاه و وزن بالاتر است.

انتخاب اره زنجیری بنزینی و برقی بر اساس حجم کار

اگر در انتخاب بین اره زنجیری بنزینی و برقی هنوز دو دل هستید، می توانید بر اساس حجم کارستان انتخاب خود را انجام دهید. در زیر راهنمایی برای انتخاب اره بر اساس حجم و توان آورده ایم:

برای حجم کاری کوچکتر  =  توان: 1.5 تا 2.5 اسب بخار = 24 تا 30cc
برای حجم کاری متوسط = توان 2.5 تا 3.75 اسب بخار = 30 تا 46 cc
برای حجم کاری بزرگ = توان 4 تا 5 اسب بخار = 50cc و بیشتر 

 

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)