بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

منگنه کوب و انواع آن

منگنه کوب و کاربردهای آن

انواع منگنه کوب و کاربردهای آن بسیار متنوع است. به همین دلیل، خرید منگنه کوب، نیازمند دریافت مشاوره از افرادی است که با انواع ابزار و شرکت های تولید کننده آن تا حدودی آشنایی داشته باشند. به همین سبب، در جهان ابزار، از پیکسوتان حوزه ابزار در مورد این ابزار گزارش مانندی تهیه کرده ایم که در ادامه، چکیده آن را در قالب مقاله ای کوتاه و مختصر می آوریم.

ایجاد و به کارگیری دستگاه ها و ابزار حرفه ای در بسیاری از پیشه ها، تحولی بنیادین ایجاد کرده است به طوری که کارها، با صرف زمان، هزینه و نیروی بسیار کم تری انجام می شوند. منگنه کوب، یکی از همین ابزارها است که عمل فرو کردن سوزن در سطح را با سرعت و دقت بسیار بالاتر از ابزارهای ساده ای چون میخ و چکش انجام می دهد.
از سویی نیز، استفاده از منگنه های بلند، نیاز کاربر به چسب را نیز به حداقل رسانده است. برای محیط هایی که استفاده از منگنه و چسب محیا نیست (مانند کف پوش ها و ...) منگنه های متناسب با میخ های بلند، کارها را بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر ساخته است. منگنه کوب ها سه نوع برقی یا شارژی، دستی و بادی دارند که در زیر به معرفی هر کدام می پردازیم:

منگنه کوب بادی

منگنه کوب های بادی، از جمله دستگاه های بادی هستند که با فشار هوا کار می کنند. در واقع، عمل منگنه کردن به وسیله اهرم تعبیه شده در زیر انگشت انجام می گیرد. از لحاظ توان و قدرت نیز، می توان گفت که منگنه کوب های بادی، نسبت به دیگر ابزار های منگنه زن، اقدرتمند تر هستند. چون توانایی فرو کردن سوزن به طول بیش از ۸ میلی متر در چوب نرم را دارا هست.

همان طور که از نام ابزار پیداست، نیروی محرکه منگنه کوب ها باد و هوا است. کمپرسور هوا تولید کرده و به وسیله شلنگ های تلفنی به سمت ابزار می فرستد این شلنگ به وسیله بست هایی هم به کمپرسور و هم به منگنه کوب متصل شده است.

منگنه کوب برقی

نیروی محرکه منگنه کوب های برقی، جریان برق و الکتریسیته است. منگنه کوب برقی نیز برای چفت کردن دو قطعه و یا سطح به کار می رود. منگنه کوب برقی، برای کارهاي فنی و دقیق کاربرد دارد. به عنوان مثال، در حرفه نجاری و مبل سازی، جهت اتصال روکش های مبلمان می‌توان از آن استفاده کرد.  ولی می توان گفت که حرفه ای ترین نوع میخکوب ها، نوع بادی آن است.

منگنه کوب دستی

منگنه کوب های دستی، ساده ترین نوع این ابزار هستند که تنها با فشار اهرم آن می توانید دو قطعه را به هم متصل کنید. منگنه کوب های دستی ارزان بوده و سرعت عمل آن بستگی به کاربر دارد. میخکوب دستی، بیشتر کاربرد خانگی داشته و در تزئینات به کار می رود.

منگنه کوب جراحی

منگنه کوب ها، همانند برخی از ابزار صنعتی دیگر، در پیشه پزشکی نیز کاربرد دارد. امروزه، برای بستن زخم و ... به جای استفاده از سوزن و نخ جراحی، از منگنه کوب های جراحی استفاده می شود. منگنه کوب های جراحی دو کاربرد دارند: یکی، برای بریدن و انجام عمل روزه و معده آناستوموز و دیگری برای بستن زخم و بخیه زدن. جنس عمده این دستگاه ها از پلاستیک است.

میخکوب یا منگنه کوب؟ کدام یک برای من مناسب تر است؟

برای حرفه ای ها، میخکوب و منگنه کوب، هر کدام کاربرد خود را دارد. منگنه کوب، بیشتر در صنعت مبل سازی، دکوراسیون، رویه کوبی و موارد مشابه کاربرد دارد. در حالی که میخکوب، در نجاری و صنایع مرتبط با چوب کاربرد دارد. از سویی، حتی میخ و منگنه نیز باهم متفاوتند. میخ ها قطورتر از منگنه بوده و روی سطح سوراخ های بزرگ تری را ایجاد می کنند. تفاوت دیگر این دو دستگاه در نوع کارکرد آن ها نیز است. میخ کوب برای کار کردن نیاز به روغن دارد. در حالی که منگنه کوب ها تنها با فشار هوا می توانند کار کنند.

انواع میخکوب های بادی کدامند؟

به طور خلاصه می توان گفت انواع میخکوب های مورد استفاده در نجاری عبارتند از میخکوب اس کا، شانه ای، میخ کوب تیپو، میخ کوب تی، گیج 16، میخ کوب کپسولی، نوک بلند، دوپایه، نواری، استوپ بادی دو کاره و میخ کوب پشت قاب زن و .... انواع میخکوب ها به قدری متنوعند که ممکن است پرداختن به همه آن ها در این مقاله مقدور نباشد.

مراقبت ‎و نگهداری از می‎خکوب بادی

اگر میخکوب بادی خریده اید و در باره طول و عمر و سلامتی آن نگرانید، بهتر است توصیه هایی را که در زیر می آوریم جدی بگیرید:

قطعات دستگاه را تمیز ککرده و در صورت نیاز تعویض نمایید.
برای تمیز کردن، گلن گئدن را کمی بالاتر کشیده و آزاد کنید. قسمت بالا را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. دستگاه باز خواهد شد. می توانید قطعات داخلی آن را بیرون آورده و تک به تک تمیزشان کنید.
برای راحت تر تمیز شدن محصول، به هیچ وجه از روغن، گریس و موارد مشابه استفاده نکنید.
برای تمیر کردن، حتما، از دستمال، فرچه و پاک کننده های داخل جعبه استفاده نمایید.
هر روز از 10 تا 20 قطره روغن موتور داخل دستگاه استفاده نمایید.
زیاده روی در استفاده از روغن موتور موجب نشت آن و پرتاپ روغن هنگام میخ کوبی خواهد شد.

نکات ایمنی در کار با میخکوب بادی:

اول اینکه، میخ کوب بادی می تواند به اندازه یک سلاح گرم خطر آفرین باشد. بنابراین از شوخی با این ابزار و گرفتن آن به سمت دیگران خودداری نمایید.
بدون دلیل و نیاز، ماشه را نکشید و یا ضامن را آزاد نکنید؛ چرا که، ممکن است دستگاه ناخواسته به کار افتاده و به افراد آسیب رساند.
از منابع تامین هوایی که فشاری بالاتر از 300 پوند بر اینچ نباشد. زیرا، ممکن است موجب انفجاز دستگاه شده و متوجه آسیب شوید.
سعی کنید قبل از تنظیم کردن، سرویس کردن، جابه جایی، رفع گیرکردگی و مواقعی که دستگاه استفاده نمی شود، اتصال هوا را جدا کنید.
هنگام پر کردن، دست یا اعضای بدنتان را جلوی ابزار قرار ندهید.
به هیچ وجه، روی یک میخ، میخ دیگری نزنید؛ چراکه، موجب آسیب رسیدن به دستگاه می شود.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)