بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

انواع چسب صنعتی

انواع چسب صنعتی از پیشه های ساده ای همچون بسته بندی، حمل و نقل، اتصالات سخت و ساخت و ساز گرفته تا صنایع حساس تری چون اتومبیل سازی و هوا و فضا کاربرد دارد. این ماده دارای تاریخی طولانی است؛ به طوری که، برای اولین بار از چسب، حدود 3300 سال قبل در حکاکی های مصر باستان استقاده شد. البته چسب نه به معنای همان خاصیت و کاربرد امروزی، بلکه موادی همچون قیر، شیره درخت، موم و دیگر مواد چسبنده توانسته بودند نیاز بشر به این ماده را جبران سازند. خوشبختانه با آغاز قرن بیستم و وقوع انقلاب صنعتی، چسب سازی نیز همچون دیگر صنایع پیشرفت چشمگیری پیدا کرد. تولید و توسعه چسب های صنعتی در این بازه زمانی پر اهمیت در صنعت و تجارت رخ داد.

ماده اولیه بسیاری از چسب ها پلیمر است. پلیمرهای گیاهی، ماده اولیه تشکیل دهنده چسب های طبیعی بوده و پلیمرهایی همچون اپوکسی، پلی اورتان، پلی وینیل استات و ... مواد اولیه تشکیل دهنده چسب ها و پلیمرهای مصنوعی هستند.

پلیمرها چگونه خاصیت چسبندگی به ماده می بخشند؟

پیوندهای کووالانسی بین پلیمرها، موجب ایجاد خاصیت چسبندگی می شود. حلال ها، از دیگر ترکیباتی است که خاصیت چسبندگی چسب ها را دو چندان می کند. خاصیت گران روی در چسب ها، به دلیل وجود حلال ها است. چسب ها علاوه بر پلیمرها، مواد دیگری نیز در خود دارند، از آن جمله می توان به ترکیبات و مواد پایدار کننده، ضد کف، مواد غلیظ کننده و نرم کننده اشاره کرد که میزان و چگونگی این مواد مشخص کننده کیفیت محصول است. در ادامه این نوشتار از ویکی ابزار جهان ابزار، به انواع چسب های صنعتی اشاره کرده و توضیحات مختصری را نیز در باره هر کدام آورده ایم:  

چسب رزین اپوکسی

چسب رزین، از ترکیبات آلی و چسبنده به وجود می آید و در دو نوع طبیعی و مصنوعی در بازار موجود است. رزین طبیعی، از پوست درخت تولید می شود. ولی، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، رزین های مصنوعی، جای رزین های طبیعی را گرفتند که از لحاظ کیفیت و چسبندگی نیز، قابل مقایسه با نوع طبیعی نبودند. این نوع چسب ها در برابر مواد شیمیایی خورنده، اسیدی و قلیایی بسیار مقاوم هستند. همچنین، این چسب عایق الکتریسیته بوده و در برابر حرارت نیز مقاوم است. اپوکسی، نسبت به چسب های مشابه، از قیمت بالاتری برخوردار است.

 

چسب سنگ

چسب سنگ،  در  ساخت و ساز و صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. از مراحل اولیه ساختمان سازی تا مراحل پایانب همچون نماکاری و کاشی کاری، به این نوع چسب نیاز پیدا خواهید کرد. اگر کیفیت کار برایتان مهم است، می بایست به نوع و کیفیت چسب های مصرفی تان توجه کنید. از لحاظ شیمیایی، این محصول، از دو جزء اپوکسی و پلی استر تشکیل می شود. این نوع چسب ها، حتی برای چسباندن صفحات بزرگ آهنی نیز استفاده می شوند. یکی از مهم ترین ویژگی این چسب ها، مقرون به صرفه بودن و ثابت ماندن حجمشان است. این نوع از چسب، در برابر حلال های شیمیایی همچون نفت، روغن های گیاهی و صنعتی، اسیدها و ... نیز مقاوم است.

 

چسب ترموپلاست یا 123

سیانواکریلات، چسب ام دی اف، چسب فوری، چسب قطره ای و یا چسب یک دو سه از چسب های نام آشنا در حوزه صنعت است که هم بسیار قوی هستند و هم سریع عمل می کنند. این محصول، از دو جزء سب و اسپری شتاب دهنده تشکیل می شود. حلال های مختلفی برای از بین بردن خاصیت این نوع چسب ها در دسترس هستند. یکی از آشناترین این حلال ها، استون است که برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می شود. نیترو متان و دی متیل سولفو اکسید از دیگر حلالی های چسب 123 است.

  

چسب چوب (همو)

چسب چوب ها بر پایه همو پلیمر (پلی وینیل استات) می باشد. این نوع چسب ها در دو نوع بر پایه حلال و بر پایه آب موجود است. اگر می خواهید با این نوع چسب، قطعات چوبی را به هم متصل سازید، می بایست 10 دقیقه تا 3 ساعت به آن زمان دهید. دمای مورد نیاز برای چسباندن نیز 20 درجه و فشاری برابر با 1 مگا پاسکال نیاز است. چسب های همو، به طور کلی در برابر گریس و انواع مواد روغنی مقاوم بوده ولی در برابر حلال ها ضعیف هستند. از سویی نیز، پلی وینیل استات ها در برابر نور آسیبی نمی بینند ولی با بالاتر رفتن دما، مقاومت خود را از دست می دهند، چرا که بالاتر رفتن دما، موجب نرم تر شدن این ماده می گردد. چسب چوب، از نظر قیمت ارزان و مقرون به صرفه هستند.

 

چسب حرارتی

چسب حرارتی، از جنس گرانول است. گرانول، به شکل دانه های پلاستیکی است که پس از آمیختن با موادی دیگر، به شکل یک لوله جامد پلاستیکی در می آید. این چسب ها، قرار گرفتن در معرض گرما حالتی جامد دارند و پس اط قرار گرفتن در داخل دستگاه گرم کنی که به شکل تفنگ است، گرم شده و  به مایع تبدیل می شوند.چسب های حرارتی، بسیار زود خشک می شوند و چسبندگی بالایی دارند.

چسب الاستومتر

چسب الاستومتر با نام چسسب عایق شناخته می شود. این نوع چسب، از ترکیبات پلیمر لاستیکی، رزین صنعتی و پایدار کننده ها و دیگر حلال ها به وجود می آیند. این چسب ها، به خاطر مقاومتی که در برابر حرارت و رطوبت دارند به عنوان عایق استفاده می شوند. عمده کاربرد این محصول، ایجاد اتصالی قوی بین قطعات است. همچنین، این محصول، مانع از نفوذ حرارت و رطوبت به محا اتصال می گردد.

 

چسب موکت

از دیگر چسب های پرکاربرد در صنایع مختلف چسب موکت است. همانگونه که از نام آن بر می آید، چسب موکت، از گذشته برای چسباندن موکت استفاده می شد. ولی، تنها کاربرد این نوع چسب، در چسباندن موکت نیست؛ بلکه، در صنایع و پیشه هایی همچون تولید کسف، کفش، ساختن اسباب بازی و ... کاربرد دارد.

 

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم و یا چسب سیلیکونی، به صورت مایع بوده و برای درزگیری و آب بندی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چسب ها از ترکیب مواد پلیمری و آلی به دست می آیند و دو عنصر اصلی آن ها نیز سیلیکون و اکسیژن است. همانطور که از نام آن بر می آید، به خاطر عایق بودن چسب آکواریوم در برابر آب، رطوبت و دما در چسباندن و ساخت آکواریوم استفاده می شد.
یکی از علل محبوبیت این چسب ها، مقاومت آن ها در برابر تغییرات دمایی است. برخی از این نوع چسب ها تا دمای 300 درجه سانتی گراد نیز مقاومند و به چسب های نسوز مشهور هستند. از این چسب ها، می توانید از دمای مثبت 5 تا مثبت 40 درجه استفاده کرد. 

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)