بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

دستکش ایمنی چیست

دستکش ایمنی چیست

اینکه دستکش ایمنی چیست و چه کارایی هایی دارد؛ جنس آن تا چه اندازه ای حائز اهمیت است و یا اینکه استفاده از دستکش ایمنی چه میزان در انجام کارهای ظریف دست و پا گیر ما خواهد شد؛ از جمله مسائلی است که سبب سرباز زدن کاربران در استفاده از این وسیله ایمنی می شود. در این مقاله از ویکی ابزار، در صدیم تا پاسخی معتبر و تایید شده توسط علم آمار در اختیار کاربران قرار دهیم. با جهان ابزار همراه باشید.

در مشاغل پر خطر و حتی مشاغلی که با گرد و غبار، مواد شیمیایی و ... در ارتباط است، استفاده از دستکش ایمنی لازم و ضروری است و می بایست اولویت برتر تکنسین ها، جوشکارها، کارگران، پرسکاران، تراشکاران و دیگر مشاغل پر خطر باشد.

حادثه خبر نمی کند!

بیش از 40 درصد حوادث در محل کار، مربوط به دست ها و انگشتان فرد است. معمولا، خطراتی همچون سوختگی، بریدگی، برق گرفتگی، ضربات و ... همه متوجه دست کاربر است. دستکش ایمنی، انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند. مقاومت دستکش ها در برابر بریدگی، سوختگی، الکتریسیته، مواد شیمیایی و اسیدی، امواج رادیو اکتیو و ... می تواند از بروز بسیاری حوادث جبران ناپذیر در حرفه های پرخطر جلوگیری کند. حوادثی همچون از دست دادن عضوی از بدن، ناقص شدن انگشتان و یا سوختگی و حتی مرگ.

انواع دستکش ایمنی

دستکش لاتکس

به طور عمومی، در مراکز درمانی، بیمارستان ها و محیط های مشابه کاربرد دارد. با شیوع بیماری کرونا استفاده از این نوع دستکش در بین مردم عمومی تر شده است. دستکش های لاتکس، غیر استریل بوده و دارای خاصیت کشسانی بالایی هستند. این دستکش ها برای کارهای ظریف بسیار مناسب هستند. دستکش های لاتکس، در مقابل آب، الکل و مواد شیمیایی ضعیف محلول در آب مقاوم بوده و در برابر مواد روغنی، از مقاومت بسیار پایینی برخوردارند. لاتکس ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می شوند که در زیر به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

لاتکس طبیعی:

این نوع دستکش ها، از عصاره درخت کائوچو به دست می آیند. صنعت دیگری که چوب درخت کائوچو در آن کاربرد دارد، لوازم طبی است. این مواد در تولید الیاف و اوازم سبب می شوند تا نیرویی که به کف وارد می شود خنثی شده و مانع از رسیدن آسیب به کمر، پاشنه و اعضای دیگر بدن گردد.

لاتکس مصنوعی:

 همانطور که از نامش پیداست، لاتکس مصنوعی، منشایی طبیعی نداشته و از پیوند مواد مختلف به وجود می آید. یکی از معمول ترین روش تولید آن به وسیله ماده فعال سطحی امولسیون‌شده است.  حتما می پرسید کدام یک یهتر است؟ طبیعی یا مصنوعی؟ لاتکس طبیعی، استحکام بیشتری رطوبت، گرما، سرما و ... دارد و با بدن انسان سازگارتر است. به این معنی که، امکان ایجاد حساسیت در لاتکس های طبیعی بسیار کمتر از نوع مصنوعی آن است. 

 دستکش نیتریل 

دستکش های نیتریل نیز از دستکش هایی است که بیشتر در امور پرشکی امومیت دارد و غیر استریل است. نیتریل ها، نسبت به دستکش های لاتکس کمی گرانتر هستند ولی نسبت به سایر دستکش های ایمنی بسیار ارزان و مقرون به صرفه ترند. این دستکش ها در برابر مواد شیمیایی از استحکام بهتری برخوردارند. علی الخصوص نفت، بنرین و دیگر سیالات پتروشیمی! نکته دیگر در مورد دستکش های نیتریل ضد حساسیت بودن آن هاست. پس می تواند جایگزین بسیار خوبی نسبت به دستکش لاتکس برای افرادی باش که به پودر لاتسک حساسیت دارند. 
دستکش ها نیتریل، برای کار با اشیا نوک تیز مناسب هستند ولی در مقایسه با دستکش های لاتکس از کشسانی کمتری برخوردارند. از امور پزشکی و معاینه گرفته تا صنایع پتروشیمی سنگین، این دستکش کاربرد دارد. 

 دستکش های نئوپرن 

دستکش های نئوپرن و به طور کلی ماده نئوپرن از  پلیمریزاسیون کلرپرونی به دست می آیند. نئوپرن ها در مقابل مواد شیمیایی مختلف بسیار مقاوم هستند و علی الخصوص برای افرادی که با اسیدها و مواد پایه شیمیایی سر و کار دارند مناسب می باشند. دستکش نئوپرن برخلاف مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی، روغن و آتش دارد، چابکی و امکان حرکت دادن آسان انگشتان را از شما دریغ نخواهد کرد. این دستکش ها از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و برای انجام کارهای ریز، دقیق و با حساسیت بالا مناسب ترین گزینه هستند. 
دقت فرمایید که نئوپرن ها در برابر مواد شیمیایی اورگانیک مقاوم ترند. بنابراین، به مقاومت آن ها در برابر مواد اکسیدکننده غیر اورگانیکی مانند اسید نیتریک و اسید کرومیک اعتماد نکنید. همچنین، یکی دیگر از ضعف های این دستکش، مقاومت پایین آن در برابر ساییدگی است. 

دستکش پی وی سی (pvc)

دستکش های پی وی سی از ارزان ترین نوع دستکش های موجود در بازار هستند. بنابراین می توانید از آن ها به صورت یکبار مصرف استفاده کنید. دستکش های پی وی سی در برابر سایش مقاوم بوده و در سطوح روغنی، مرطوب و لیز، به علت چسبندگی بالایی که دارند، امکان در دست گرفتن اشیا را برایتان فراهم می آورند. بیشترین کاربرد این دستکش ها در صنایع پتروشیمی مختلف است. دستکش های پی وی سی می توانند تا حدودی دست تان را در برابر بریدگی نیز محافظت نمایند و نسبت به محصولات مشابه دیگر در برابر  اکسیداسیون هایی همانند نیتریک، کرومیک، هیدروکلریک، اسید فسفریک و ... مقاومت بالایی دارد. 

 دستکش بوتیل (Butyl)

دستکش های بوتیل، از گران ترین نوع دستکش های ایمنی هستند. کاربرد و مشخصه اصلی آن ها، مقاومت بالایشان در برابر گازها است. از این ماده، در تایر خودرو نیز استفاده می شود تا از خروج باد جلوگیری شود. عمده استفاده دیگر آن همچنین، در لباس های نظامی ضد گاز است. برای افرادی که همواره مشغول کار با گازهایی همچون هیدروژن سیانید و کلر هستند، دستکش بوتیل بهترین گزینه است. 

دستکش ویتون (Viton)

شاید بتوان گفت گران ترین دستکش موجود در بازار جهان ویتون باشد. این دستکش ها، از گران ترین پلیمرها ساخته شده و محافظتی عالی برایتان خواهند داشت. ویتون، در ابتدا برای صنعت هوا و فضا تولید شده بود چرا که، مقاومت بسیار بالایی در مقابل طیف مواد شیمیایی و گرما داشت. برای کار با مواد سرطان زا و هیدروکربن های آروماتیک این گزینه می تواند بهترین انتخاب باشد. 

 علائم اختصاری بر روی انواع دستکش ایمنی چیست

مهمترین موضوع در خرید دستکش ایمنی، توجه به علائم اختصاری روی آن است. در زیر علائم و کدهای اختصاری را به همراه مفهوم آن آورده ایم. دستکش ایمنی چیست

علامت اختصاری

مفهوم علامت اختصاری

EN421

تست محصول در برابر عوامل میکروبی

EN511

تست تحمل سرمای محصول

EN388

تست دوام محصول در برابر برش

E388

تست محصول در برابر تنش‌های فیزیکی و مکانیکی

En388

مقاومت محصول در برابر جریان برق

En407

مقاومت محصول در برابر آتش

En421

مقاومت محصول در برابر مواد رادیو اکتیو

EN374

تست شیمیایی محصول

 

 

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)