بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

چه نکاتی را هنگام باغبانی در فصل گرما رعایت کنیم؟

برای بسیاری از باغبانان، تابستان به معنای گرما، خشک‌ سالی و مشکلات آبیاری است. این امر می تواند هم برای باغبانان و هم برای باغ و باغچه آنها دشوار و طاقت فرسا باشد. مراقبت منظم از فضای سبز در طول ماه‌های گرم تابستان، نه تنها برای فضای سبز بلکه برای خودتان نیز آسودگی را به ارمغان خواهد آورد. زمان و شیوه آبیاری گیاهان امری مهم است که هر باغبانی باید از آن اطلاع داشته باشد.
برخی راهکارهای بی دردسر و سازگار با محیط زیست برای نگهداری فضای سبز در طول ماه های گرم تابستان را به شما ارائه می دهیم:
1- گیاهان را به طور کامل آبیاری کنید تا با خشکی در عمق خاک مبارزه کرده و ریشه آنها در برابر آفات مقاوم شود. قبل از آبیاری دوباره صبر کنید تا چند سانتی‌متر بالایی خاک تا حدی خشک شود (با این ‌وجود هنوز رطوبت داشته باشد)، به‌طوری که رد پای‌تان بر خاک باقی بماند.
2- از آبیاری سطحی (آبیاری ملایم) و مکرر بپرهیزید؛ زیرا ریشه‌ها را به کم‌ عمق شدن تشویق می‌کند. ریشه‌های کم‌عمق کمتر می‌توانند خشکی را تحمل کنند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها و حشرات هستند.
3- از یک تقویت‌کننده با نیتروژن پایین و سرعت آزاد شدن کم استفاده کنید تا به فضای سبز و زمین چمن‌تان مواد مغذی برسانید. این تقویت‌کننده نیتروژن ارگانیک، در خاک باقی می‌ماند تا شرایط رشد برای گیاه مناسب شود.
4- بسیاری از علف های هرز و مزاحم که به گرمای تابستان علاقه دارند در این فصل از سال به سرعت از گیاهی کوچک تبدیل به علف هایی غول پیکر خواهند شد. از میان برداشتن این علف ها امری بسیار ضروری است زیرا موجب ربودن رطوبت و مواد غذایی از بستر گیاهان باغ شما خواهند شد.


همچنین بسیاری از آن ها موجب تشویق حمله آفات و بیماری ها در فضای سبز و باغچه شما خواهند شد. علاوه بر روش مبارزه مکانیکی مداوم، سمپاشی علف های هرز به وسیله سموم علف کش با رعایت احتیاط های لازم به خصوص در مورد درختانی که در کنار جوی ها و حاشیه ها قرار دارند، مفید خواهد بود.
5- مراقبت از حمله آفات و بیماری ها در باغ مانند علف های هرز در تمام طول سال امری ضروری و حیاتی است. به نظر می رسد که اواسط تابستان از مهمترین زمان ها جهت این نوع از مراقبت ها است.
برخی از مسائل و مشکلاتی که در این بازه از زمان برای مراقبت از گیاهان معمول می باشد. شامل:
- لکه سیاه
- سوسک خیار
- ملخ
- سوسک ژاپنی
- سفیدک پودری
- زنگ
- کنه
- کرم شاخ دار گوجه فرنگی


در فصل تابستان علاوه بر رعایت نکات مهم و کاربردی در مورد چگونگی آبیاری و حفظ گیاهان، لازم است نکاتی را نیز در ارتباط با ایمنی خود در برابر گرما و حرارت بالا رعایت کنید تا دچار گرما زدگی و دیگر بیماری ها نشوید. این نکات مهم عبارتند از؛
1- پوشیدن لباس های مناسب و دستکش های ایمنی ضروری هستند. پوشیدن دستکش باعث محافظت دست های شما در برابر مواد محرک پوست، بریدگی‌ها و مواد آلوده کننده می شود.
2- با پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوارهای بلند از گزیده شدن به وسیله حشرات جلوگیری کنید.
3- چکمه های ساق بلند لاستیکی برای جلوگیری از گزش کنه ها که در نزدیکی زمین تکثیر می کنند، ایده خوبی است.
4- هنگامی که از از ابزارها و تجهیزات برقی استفاده می‌کنید، از عینک های ایمنی، محافظ‌های گوش، کفش های محکم و شلوارهای دراز استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که این تجهیزات به درستی کار می‌کنند.
5- مراقب نشانه های بیماری های مربوط به گرما مانند درجه حرارت بیش ‌از حد بالای بدن، سردرد، سرگیجه، تهوع، گیجی، از دست رفتن هوشیاری و فشارخون بالا در خود و اطرافیانتان باشید. افراد بالای ۶۵ سال و نیز افرادی که اضافه وزن دارند در معرض خطر بیشتر بیماری های مرتبط با گرما هستند.

تهیه و تنظیم: مجتبی حافظ زاده

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)