بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

چگونه یک ژنراتور کار می کند و چگونه می توان با خیال راحت از آن در خانه استفاده کرد

یک ژنراتور قابل حمل یک راه مناسب برای تولید ایمن برق خود در هنگام قطع شدن شبکه، چه به دلایل طبیعی یا ساخته دست بشر است. اما یک ژنراتور چگونه کار می کند؟ چه در استفاده از یک ژنراتور تازه کار باشید یا تجربه کافی داشته باشید، چند نکته وجود دارد که برای کارکرد ایمن آن باید بدانید.

ژنراتور برق

کوین کول، مهندس ارشد سازنده ژنراتور جنراک می‌گوید: «بزرگ‌ترین کاری که می‌توانید برای راه‌اندازی ایمن یک ژنراتور انجام دهید، برنامه‌ریزی نحوه استفاده از ژنراتور قبل از نیاز به آن است. برنامه‌ریزی کنید که چه چیزی را می‌خواهید نیرو بدهید و چگونه از ژنراتور برای تامین انرژی آن بارها استفاده کنید.

➡️ ژنراتور چگونه کار می کند؟
قبل از اینکه عمیقاً به مشخصات و بهترین روش‌های یک ژنراتور خانگی بپردازیم، مهم است که توجه داشته باشیم که ژنراتورهای قابل حمل مشابه ژنراتورهای آماده به کار خانگی نیستند، که ماشین‌هایی هستند که به طور دائم به خانه شما متصل می‌شوند. ژنراتورهای آماده به کار خانگی هنگامی که شبکه برق خانه شما را متوقف می کند، به طور خودکار فعال می شوند، در حالی که یک ژنراتور قابل حمل کوچکتر است و نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد.

ژنراتورهای قابل حمل، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند و اغلب برای شروع فرآیند به گاز متکی هستند (اگرچه می‌توانید واحدهای دیزل و پروپان را نیز پیدا کنید). صرف نظر از این، ژنراتور شما دارای پنج بخش اصلی است: یک موتور احتراق داخلی، یک دینام، یک استارت، یک مخزن سوخت و خروجی.

➡️ الزامات برق
1) اندازه مهم است: ژنراتور را به درستی اندازه بگیرید تا بارهای الکتریکی را که می‌خواهید با مقداری ظرفیت اضافی ساخته شده تامین کنید، برآورده کند. ما مانند بسیاری دیگر درباره این موضوع نوشته‌ایم، بنابراین اطلاعات خوبی در آنجا وجود ندارد. اگر اندازه ژنراتور را کمتر کنید، اساساً همان شرایطی را ایجاد می‌کنید که یک حالت «قهوه‌ای» با ولتاژ ناکافی است. این می تواند به چیزی به بزرگی یک پمپ چاه یا به کوچکی یک کامپیوتر آسیب برساند.

2) استفاده از سوئیچ انتقال: ایمن ترین راه برای استفاده از یک ژنراتور قابل حمل برای پشتیبان گیری برق خانگی، استفاده از آن به همراه سوئیچ انتقال دستی - یک قطعه محکم دنده الکتریکی است. ژنراتور با یک کابل ضخیم و سنگین به نام "سیم ژنست" به سوئیچ انتقال متصل می شود، که به یک پریز خروجی نصب شده در بیرون خانه وصل می شود (آن پریز رسما به عنوان "جعبه ورودی برق" شناخته می شود). . یک کابل در داخل خانه از پریز به سوییچ انتقال می رود. برق از ژنراتور از طریق سیم ژنراتور، به پریز، از طریق کابل داخلی، به سوییچ انتقال و قطع کننده های مدار آن به مدارهای مختلفی که برای برق رسانی به آن نیاز دارید، می رسد.

سوئیچ انتقال سه هدف دارد:

مدارهایی را در خانه ای که می خواهید برق دهید جدا می کند. تمام مدارهای دیگر بدون دسترسی به برق باقی می مانند و به جلوگیری از اضافه بار کمک می کنند.
سوئیچ انتقال ژنراتور و خانه را از شبکه جدا می کند. این کار از برگشت برق تولید شده به شبکه و ایجاد جرقه آتش سوزی یا آسیب رساندن به پرسنل شرکت برق که برای انجام کارهای تعمیر و بازیابی برق آمده اند جلوگیری می کند.
این سوئیچ از برق رسانی به خانه در حین کارکردن ژنراتور جلوگیری می کند که می تواند باعث آتش سوزی الکتریکی شود و احتمالاً ژنراتور را نیز آتش بگیرد.

3) استفاده از کلید انتقال GFCI در ژنراتور GFCI: قانون ملی برق (NEC) به خروجی های GFCI (قطع کننده مدار خطای زمین) در ژنراتورهای دو ولتاژ (آنهایی که 120 و 240 ولت تولید می کنند) نیاز دارد. ژنراتورهایی که مجهز به پریزهای خروجی GFCI هستند نیاز به یک سوئیچ انتقال طراحی شده برای آنها دارند. این سوئیچ ممکن است یک سوئیچ سه قطبی یا صرفاً یک کلید سازگار با GFCI نامیده شود و توسط NEC نیز مورد نیاز است. هنگامی که این سوئیچ را پرتاب می کنید، نه تنها مدارهای عرضه شده توسط ژنراتور را از دو مدار 120 ولتی عرضه شده توسط برق جدا می کنید، بلکه یک پایه سوم مدار منبع تغذیه را که به نام نول نامیده می شود، جدا می کنید. اگر از یک کلید انتقال استاندارد 2 قطبی در ژنراتور مجهز به GFCI (که نول را قطع نمی کند) استفاده کنید، پریزهای GFCI خاموش می شوند. استفاده از این سوئیچ نقض کد الکتریکی است و با شکست دادن پریزهای GFCI، توانایی ژنراتور را محدود کرده اید. این طعنه آمیز است، زیرا برای داشتن آن محافظت GFCI پول اضافی پرداخت کرده اید. شما می توانید از یک سوئیچ 3 قطبی یا یک کلید انتقال 2 قطبی در تمام انواع دیگر ژنراتورها (غیر GFCI) استفاده کنید.

4) از سیم های سنگین استفاده کنید (به درستی): فرض کنید هنوز پولی برای نصب سوئیچ انتقال ندارید. می توانید با خیال راحت وسایلی را که مستقیماً به ژنراتور وصل شده اند کار کنید. می‌توانید یخچال، ابزار برقی و رایانه‌های خود را (به عنوان مثال) با کشیدن سیم‌های بلند به ژنراتور تغذیه کنید. این طناب ها باید سنگین و دارای سیم سنج به اندازه کافی ضخیم باشند تا جریان عبوری از آنها را کنترل کند. بسته بندی بند ناف به شما می گوید که چه بار الکتریکی برای تامین آن در نظر گرفته شده است. در مرحله بعد، سیم ها باید برای استفاده بیرونی رتبه بندی شوند. در نهایت، می‌خواهید سیم‌ها را به‌گونه‌ای اجرا کنید که آسیب نبینند، خمیده یا پیچ‌خورده نشوند - به‌ویژه در حین تغذیه یک دستگاه با وات بالا مانند بخاری. طناب های اکستنشن پیچ دار می توانند آنقدر داغ شوند که ذوب شوند.

توالی صحیحی برای تغذیه بار از طریق سیم کشی وجود دارد. ژنراتور را راه اندازی کنید و سیم ها را به آن وصل کنید. سپس به داخل رفته و بارها را به سیم کشی وصل کنید. وقتی زمان جدا کردن بارها است، برعکس عمل کنید. بارها را از ژنراتور جدا کنید، سپس به بیرون بروید و سیم‌ها را از برق بکشید و ژنراتور را خاموش کنید.

5) درک زمان و نحوه استفاده از میله زمینی: هنگامی که بارها را مستقیماً توسط سیم های کششی به ژنراتور وصل می کنید، ژنراتور را به میله زمین وصل نکنید. برای بیان مجدد این موضوع: اگر یک سیم بلندکننده سنگین را به ژنراتور وصل می‌کنید و آن را به یک دستگاه، ابزار برقی یا دستگاه وصل می‌کنید، از میله زمین رد شوید.

برعکس، هنگام تغذیه مدارها از طریق کلید انتقال، از میله زمین استفاده کنید. با یک تکه سیم مسی که همان گیج سنگین‌ترین سیم در مداری است که برق می‌دهید، از بند اتصال به زمین ژنراتور به میله زمین وصل کنید. به عنوان مثال، اگر از ژنراتور برای تغذیه چیزی به بزرگی کولرگازی 240 ولتی یا یک برد الکتریکی استفاده می کنید، ممکن است به سیم زمین 6 یا 8 گیج نیاز داشته باشید.


➡️ ایمنی مونوکسید کربن
مانند بسیاری از ماشین‌های موتور کوچک، ژنراتورها مقادیر زیادی مونوکسید کربن (CO) تولید می‌کنند. قبلاً از ما شنیده اید، اما ما دوباره می گوییم: هرگز، تحت هیچ شرایطی، ژنراتور را در گاراژ، ساختمان تاسیسات، یا سوله (حتی با در باز)، در زیرزمین یا در هر مکانی راه اندازی نکنید. روشی که در آن مونوکسید کربن می تواند تا حدی جمع شود که مرگبار شود.

علاوه بر این، اگزوز ژنراتور را از خانه دور کنید. اگر می‌توانید ژنراتور را نسبت به باد غالب جهت‌دهی کنید تا در جهت باد خانه باشد، این کار را انجام دهید. ژنراتور را با یک زنجیر و قفل محکم محکم کنید.

✅ اول ایمنی
هشدار مونوکسید کربن در اتاقی که توسط اجاق گاز گرم می شود به عنوان محافظت در برابر خفگی
مسمومیت با مونوکسید کربن چیست؟
در نهایت، بسیاری از ژنراتورها به آشکارسازهای CO مجهز شده‌اند که دستگاه را قبل از افزایش CO تا جایی که مرگبار می‌شود، خاموش می‌کنند. اگرچه یک ژنراتور مجهز به این روش کمی گرانتر از یک ژنراتور بدون فناوری است، اما هنوز ایده خوبی است.

➡️ کیفیت و ایمنی سوخت
به ژنراتور داغ سوخت نزنید، در حضور بخاری یا جسم داغ دیگری (مثل کباب پز) که در نزدیکی است، آن را سوخت نگیرید و ظروف سوخت را در نزدیکی ژنراتور نگهداری نکنید. به ویژه توجه داشته باشید که صدا خفه کن روی ژنراتور می تواند به اندازه کافی داغ باشد تا پلاستیک را ذوب کند. این را تصور کنید: ژنراتور را خاموش می‌کنید و قوطی گاز را در کنار آن قرار می‌دهید در حالی که منتظر می‌مانید ژنراتور خنک شود – در این فرآیند فراموش می‌کنید که صدا خفه کن قرمز داغ است و سوراخی را از کناره‌ی دستگاه ذوب می‌کند. قوطی گاز قرار داده شده

ذخیره سوخت خود را حفظ کنید اگر سوخت را به صورت عمده می خرید تا چند روز یا بیشتر دوام بیاورد، از تثبیت کننده سوخت استفاده کنید تا تخریب شیمیایی سوخت را کاهش دهید. پس از گذراندن شرایط اضطراری، سوخت را با دقت از ژنراتور خارج کنید. ماشین را خشک کنید و گاز را از کاربراتور و خطوط سوخت خارج کنید. سوخت شیمیایی فرسوده می تواند بقایایی باقی بگذارد که راه اندازی مجدد ژنراتور را دشوار می کند.


➡️ ایمنی آب و هوا
مردم خلاقانه به ساخت انواع سرپناه های سنگفرش شده دست یافته اند تا از ژنراتور خود در برابر باد، باران و برف محافظت کنند. با فرض اینکه آنها منفجر نمی شوند یا فرو نمی ریزند، همه چیز خوب است، اما یک فضای هوایی پنج فوتی را از ژنراتور تا سطوح اطراف حفظ کنید. این امر از گرم شدن بیش از حد ژنراتور جلوگیری می کند و خطر آتش سوزی را کاهش می دهد. اگر راه حل کلید در دست را ترجیح می دهید، می توانید یک پوشش تولید شده برای راه اندازی ژنراتور خود در آب و هوای نامساعد، مانند یک چادر جنرال، خریداری کنید.

➡️ ایمنی عملیاتی: یک اجرای آزمایشی انجام دهید
تنها راه برای اطمینان از اینکه سیستم شما به درستی کار می کند این است که بلافاصله پس از راه اندازی آن را به طور کامل اجرا کنید. منتظر شرایط اضطراری نباشید، در حالی که همه چیز عادی است و شما آرام هستید یک تست کامل انجام دهید. ممکن است چندین چیز یاد بگیرید. همه چیز ممکن است به همان راحتی که در هنگام استفاده از برق شهری انجام می شود، با نیروی تولید شده کار کند. یا، ممکن است نباشد. هنگامی که اجرای آزمایشی مشکلاتی را نشان می دهد، چند چیز وجود دارد که باید بررسی شود.


1) خاموش کردن پریزهای GFCI: این نشان می دهد که یا در مداری که ژنراتور تامین می کند یک خطای زمین وجود دارد یا اینکه از یک کلید انتقال 2 قطبی ناسازگار استفاده شده است. نصب سوئیچ انتقال 3 قطبی باید مشکل را حل کند. اگر اینطور نیست، باید خطای زمینی را که در جایی در سیستم الکتریکی در کمین است، پیدا کنید.

2) بریکرهای قطع شده: شما چیزی را بیش از حد بارگذاری کرده اید - مدیریت بهتر انرژی را امتحان کنید. به عنوان مثال، ممکن است توان مصرفی پمپ چاه خود را محاسبه کرده باشید. اگر معلوم شد که موتور پمپ به نیرویی بیشتر از آنچه فکر می‌کردید نیاز دارد، مصرف برق خود را طوری تنظیم کنید که هیچ چیز دیگری انرژی را جذب نکند (یا فقط توان کمی داشته باشد) و اجازه دهید پمپ چاه به خروجی کامل ژنراتور هنگام شارژ شدن دسترسی کامل داشته باشد. مخزن چاه آخرین چیزی که می خواهید این است که ولتاژ کمتری نسبت به بارهای بزرگ مانند پمپ چاه داشته باشید که در نهایت به آن آسیب می رساند. موتورهای الکتریکی در چند ثانیه اول راه اندازی می توانند تا سه برابر جریان نامی خود افزایش دهند.

3) دستگاه هایی که از کار کردن خودداری می کنند یا با برق ژنراتور ضعیف کار می کنند: دلایل زیادی برای این وجود دارد، از نصب نامرتب سوئیچ انتقال تا نقص در خود ژنراتور. ژنراتورهای ارزان قیمت (از شرکت هایی که هرگز نام آنها را نشنیده اید) ممکن است کیفیت خروجی الکتریکی خود را نداشته باشند. به عنوان مثال، ژنراتور 120 ولت تولید می کند، اما نه به طور مداوم. این خبر بد زمانی بدتر می شود که ژنراتور کمتر از اندازه باشد. اکنون کیفیت توان پایین آن در شرایط عملیاتی معمولی با افزایش تقاضا برای آن بدتر می شود.

هم لوازم الکترونیکی مصرفی ارزان قیمت (آن تلویزیون صفحه تخت بزرگ که در یک خرده فروش بزرگ به طرز مشکوکی ارزان بود) و هم لوازم اصلی اغلب قابلیت فیلتر کردن برق ضعیفی در مدار DC خود دارند. هر دوی آنها ممکن است در برابر کیفیت ضعیف برق تولید شده توسط ژنراتورهای تولید شده توسط شرکت های fly by-night آسیب پذیر باشند. نتیجه آسیب به لوازم خانگی یا الکترونیک شما خواهد بود.

توصیه ما این است که از مارک های شناخته شده ژنراتور استفاده کنید، به ویژه آنهایی که تولید کنندگان متعلق به انجمن تولیدکنندگان ژنراتور قابل حمل هستند. این تضمینی در برابر مشکلات کیفیت برق نیست، اما مطمئناً شانس را بهبود می بخشد.

ترجمه و گرد آوری : جواد رشیدی

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)