بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

با انواع پیچ با طراحی عجیب و کاربردهای حرفه ای آشنا شوید

با انواع پیچ با طراحی عجیب و کاربردهای حرفه ای آشنا شوید

پیچ نوعی از اتصالات است که به صورت استوانه ای رزوه شده می باشد که معمولا از جنس فلزی یا فولادی می باشد. پیچ ها گاهی اوقات برای محکم کردن درون سطحی فرو می روند که نوک رزوه تیزی دارند، گاهی اوقات نیز پیچ با مهره مناسب به صورت نری و مادگی برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می شود. سر پیچ یا اصطلاحا گل پیچ انواع مختلفی دارد نظیر سر شش گوش، سر چهار گوش، آلن سرخزینه، خزینه پیچ گوشتی خور، اتاقی، تی، سر پهن، سر سوراخ‌دار، بکسی و ...

انواع پیچ با طراحی عجیب و کاربردهای حرفه ای
انواع مختلف پیچ در ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات و دستگاه‌ها به کار برده می شود. پیچ‌ها که از دسته اتصالات موقت هستند، از دیرباز به عنوان روشی قابل اطمینان برای اتصال دو قطعه به همدیگر استفاده می‌شدند. در طراحی پیچ ها با توجه به کاربرد آنها نکانی همچون نوع کلگی، ابزار بستن آن، رزوه و … رعایت خواهد شد.
انواع پیچ در مناطق مختلف جهان با ابعاد، طراحی و کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. پیچ‌ها با اسامی مختلف و برندهای مختلف در بازار کشورها وجود دارند. از انواع معروف پیچ‌ها که در اکثر نقاط جهان شناخته می‌شوند می‌توان به برندهای  Philipsو Robertson اشاره کرد. در این مطلب با تعدادی از پیچ‌ها با طراحی‌ها و کاربردهای خاص آشنا می‌شویم.

پیچ موتورک Motorq

پیچ موتورک - جهان ابزار

این پیچ‌ها که تولید کمپانی Philips هستند، همان طور که از نام آنها پیدا است، دارای مزیت تورک بیشتر هستند. سطح تماس این پیچ‌ها نسبت به پیچ‌های معمولی بیشتر است و به همین دلیل نیروی بیشتری را به سطوح وارد می‌کند. استفاده‌ی عمومی این پیچ‌ها در تولید خودرو و صنایع هوایی است.

پنتالوب Pentalobe

پیچ پنتالوب - جهان ابزار

پیچ‌های پنتالوب برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت اپل استفاده شدند. این پیچ‌ها در لپتاپ‌های مک‌بوک پرو و بسته‌بندی باتری آنها استفاده شدند. پس از آن پنتالوب‌ها در اکثر محصولات مک و همه‌ی آیفون‌ها بعد از آیفون ۴ استفاده شدند. دلیل اولیه و اصلی برای استفاده از این پیچ‌ها با کله‌گی خاص این بود که افراد نتوانند به راحتی ابزار مناسب برای باز کردن آنها را تهیه کنند و تعمیر تجهیزات اپل تنها بوسیله‌ی مراکز همین شرکت انجام شود.

پیچ‌های یک راهه  One Way

این پیچ‌ها که در اشکال مختلف عرضه می‌شوند، در مکان‌هایی که سازندگان قصد دارند پیچ را تنها یک بار ببندند و اجازه باز شدن آن به هیچ وجه وجود نداشته باشد، استفاده می‌شوند. برخی مکان‌های عمومی از جاهایی هستند که در تحهیزات آنها از پیچ‌های یک راهه استفاده می‌شود.

لاکس Lox

پیچ‌های لاکس طراحی کله‌گی خاصی دارند. بخش ابزار این پیچ‌ها از چهار مربع تشکیل شده که دوازده نقطه‌ی تماس ایجاد می‌کند. این نقاط تماس زیاد، تورک پیچ را افزایش داده و خوردگی آن را کاهش می‌دهد. این پیچ‌ها برای کاربردهایی که نیاز به تورک زیاد در صنعت دارند مفید هستند.

فریرسان Frearson 

پیچ فریرسان - جهان ابزار

ظاهر این پیچ‌ها مانند انواع پیچ معمولی است. اما طراحی بخش پیچ گوشتی آنها به صورتی است که پیچ گوشتی به راحتی در آن جای می‌گیرد و تورک بیشتر به راحتی به آنها وارد می‌شود. انواع مختلف با ابعاد مختلف این پیچ‌ها، تنها با یک نوع پیچ گوشتی باز و بسته می‌شوند.

پیچ پوزیدرایو Pozidriv

این پیچ‌ها نیز بر خلاف ظاهری که در نگاه اول مانند یک پیچ معمولی به نظر می‌رسد، طراحی تقریبا متفاوتی دارند. شرکت فیلیپس با طراحی خاص این پیچ‌ها آنها را برای مقاصد با تورک زیاد طراحی کرده است. برخی افراد کله‌گی این پیچ‌ها را با پیچ معمولی اشتباه می‌گیرند و از ابزار معمولی برای آنها استفاده می‌کنند که ممکن است به پیچ یا پیچ‌گوشتی آسیب برسانند. تفاوت کله‌گی پیچ پوزیدریو با پیچ معمولی، ضربدر کم‌عمقی است که به صورت عمود بر چهار راه معمولی پیچ طراحی شده است.

پیچ ستاره‌ای  Torx

پیچ ستاره ای - جهان ابزار

این پیچ‌ها در سال ۱۹۶۷ طراحی شدند و هدف از طراحی آنها، افزایش سطح تماس پیچ با ابزار بوده است. تورک منتقل شده توسط این پیچ‌ها بیشتر از پیچ‌های معمولی است و اغلب از این پیچ‌ها در صنایع خودرو و صنایع الکترونیکی استفاده می‌شود.

تراگ ست Torq-Set

این پیچ‌ها نیز برای استفاده در صنایع حساس هوا فضا توسط شرکت فیلیپس طراحی شده‌اند. هدف از طراحی آنها، تولید پیچی با تورک زیاد بوده است. تمامی بخش‌های این پیچ‌ها از دیواره‌ها تا ابزارخور کله‌گی، به منظور انتقال حداکثر تورک طراحی شده‌اند.

ترای وینگ Tri-Wing

پیچ ترای وینگ - جهان ابزاراین پیچ‌ها یکی از انواع پیچ هستند که در ساخت گجت‌ها و سایل الکترونیک کاربرد زیادی دارند. از محصولات اپل مانند مک‌بوک پرو تا آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس و محصولات شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، نوکیا، نینتندو و غیره از آنها استفاده می‌شود. در گذشته نیز این پیچ‌ها در صنایع هوایی کاربرد زیادی داشتند.

پیچ‌های امنیتی  Key-Rex

پیچ های امنیتی - جهان ابزار

طراحی این نوع از پیچ به گونه‌ای است که ابزار خاصی برای باز کردن هر سری از آنها تولید می‌شود. از این پیچ‌ها در مقاصد امنیتی مانند گاوصندوق بانک‌ها و صندوق امانات استفاده می‌شود.


منبع: www.popularmechanics.com

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)