بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

ابزارهایی که وجود آنها در هر خانه ای ضروری است (قسمت اول)

ابزارهایی که وجود آنها در هر خانه ای ضروری است (قسمت اول)

ما برای ساخت و ساز، انجام تعمیرات و نگهداریِ دنیای مکانیکی اطراف خود به ابزارهای عمومی و تخصصی زیادی نیاز داریم. با ابزارهایی که در اینجا معرفی می کنیم، شما برای انجام هر کاری آماده خواهید بود.

۱- پتک (Sledgehammer)

ابزارهای کمی هستند که می توانند قدرت و ظرافت را به زیبایی یک «پتک» با هم ترکیب کنند. برای اینکه از نهایت قدرت پتک بهره مند شوید، تنها کافیست پتک را با دو دست و در یک حرکت روان تا بالای سر بالا بیاورید سپس با حرکت رو به پایین، قدرت تخریب و سوراخکاری بی نظیر آن را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که معمولا برای اکثر افراد، پتک های 3.5 تا 4.5 کیلوگرمی، بهتر از مدل های 7 تا 9 کیلوگرمی جواب می دهد.

۲- آچار فرانسه (Adjustable Wrench)

آچارقابلیت حمل آسان و دست رسی راحت و آسانِ هیچ ابزاری به پای «آچار فرانسه»، این ابزار قدیمی و پر طرفدار، نمی رسد. آچار فرانسه این امکان را به شما می دهد تا به راحتی پیچ و مهره هایی با شکل های گوناگون را باز و بسته کنید. اگر قصد دارید فقط یک عدد آچار فرانسه بخرید، اندازه های 10 یا 12 اینچی را به شما توصیه می کنیم تا برای انجام کارهایی نظیر لوله کشی در خانه هم قابل استفاده باشد. به یاد داشته باشید هنگام استفاده از آچار فرانسه آن را طوری بکشید که فشار به فک ثابت وارد شود نه فک متحرک.

۳- آچار لوله گیر (Pipe Wrench)

درست است که «آچار لوله گیر» یک آچار چند منظوره نیست، ولی زمانی که نیاز به نگه داشتن لوله و اتصالات دارید، تنها ابزاری که از عهده این کار به خوبی بر می آید همین آچار لوله گیر است. آچار لوله گیر بدنه بسیار محکم و سنگینی دارد و فک های دندانه دار قدرتمندش قادرند سطوح صاف و گرد را به محکمی فشار داده و به راحتی نگه دارند.  با وجود اینکه اکثر آچارهای لوله گیر، آهنی هستند ولی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که استفاده زیادی از لوله گیر دارید، بهتر است یک مدل آچار لوله گیر آلومینیومی برای خود تهیه کنید.

۴- جعبه بکس (Socket Wrench Set)

یک «سِت جعبه بکس» با توجه به نیاز شما ممکن است اجزای گوناگونی داشته باشد. هر چه کار تخصصی تر باشد، اجزای این جعبه بکس نیز طبعا بیشتر و متفاوت تر خواهند بود. در کل از اجزای ثابت یک جعبه بکس که وجودشان ضروری خواهد بود می توان به دسته بکس و بکس های تکی با سایزها و درایوهای مختلف اشاره کرد.بکس
زمانی که می خواهید چفت و بست ها را محکم، و یا باز کنید از آچار بکس کمک بگیرید. می توان با قاطعیت گفت که دسته بکس با درایو 1.2 اینچ قهرمان قلمرو بکس هاست. در جایگاه دوم، دسته بکس با درایو 3.8 اینچ قرار گرفته است. این دسته بکس (دسته بکس 3.8 اینچ) به اندازه ای بزرگ است که بتواند کارهای سبک مکانیکی را انجام دهد و تا حدی کوچک است تا مناسب کار با برخی مصارف و لوازم خانگی باشد. در آخر هم بکس 1.4 اینچ است که شما می توانید برای تعمیر لوازم خانگی و لوازم برقی مورد استفاده قرار دهید.

۵- آچار دو سر (Combination Wrench)

هیچ کس نمی داند «آچارهای دو سر» را چه کسی و در چه زمانی اختراع کرده است. تنها چیزی که می دانیم این است که در دهه 1930 میلادی که با دوران شور و هیجانات اجتماعی و تکنولوژیکی مصادف بود، این ابزار توسط شرکتی به نام «پلام تولز» (Plomb Tools) رواج داده شد. همانگونه که با گذشت زمان اتومبیل ها پیچیده تر و تعدادشان زیادتر شد؛ ابزارهای مورد نیازشان نیز زیادتر و پیچیده تر شدند. آلیاژهای جدید فلزات و روش های ریخته گری نوین با گذشت زمان موجب بهبود کیفیت و پیشرفت در ساخت و تولید آچارها شده است.
امروزه آچارهای سبک تر، باریک تر، قوی تر و براق تر جایگزین مدل های قدیمی بزرگ و سنگین شده اند. آچارهای امروزی تقریبا نصف وزن آچارهای دهه 20 میلادی را دارند. در گذشته آهنگران تاریخ ساخت را روی بدنه آچارها حک می کردند تا نشان دهند سالیان سال، حتی قرن ها و تا آینده ای نامعلوم دوام خواهند داشت. البته یک سِت آچارِ خوب، چه بر رویش تاریخ حک شده باشد یا نه، همان عمر و کارایی را خواهد داشت.

کمان اره

۶- کمان اره (Bow Saw)

ساده ترین راه برای برش چوب استفاده از کمان اره است. «کمان اره» از یک تیغه نواری آهنی باریک که دندانه های بسیار محکمی دارد ساخته شده است و این تیغه درون یک قاب فلزیِ محکم قرار گرفته است. 
زمانی که می خواهید شاخه های درختان بلند را هرس کنید و مجبورید برای بریدن این شاخه ها بر روی نردبان بایستید استفاده از کمان اره بسیار کم خطرتر از استفاده از اره زنجیری خواهد بود.

۷- اره آهن بر (Hacksaw)

«اره آهن بر» دارای تیغه ای با دندانه های ریز است. با همین تیغه علاوه بر آهن و فولاد، می تواند به راحتی موادی با جنس سخت و محکم مثل پلاستیک های سفت و کابل های ضخیم را ببرد. شما حتی می توانید با نصب تیغه های مخصوص از جنس کاربید بر روی اره آهن بر خود، سرامیک را نیز ببرید. توصیه می شود برای برش فلزات از تیغه های کربنی با سایزهای  tpi14، 18، 24 و 32 استفاده شود.



۸- اره عمود بر (Jig Saw)

از آنجایی که «اره عمود بر» با حرکت عمودی و به سمت بالا و پایین برش ها را انجام می دهد و تیغه ی برش نسبتا باریکی دارد، این مدل اره برای انجام برش های منحنی درون چوب، فلزات و پلاستیک بسیار مناسب است. مدل های پیشرفته اره های عمود بر تنظیمات مداری دارند که باعث حرکت نوسان دار در زمان برش می شود. مزیت این ویژگی این است که برش های سخت در چوب به راحتی انجام خواهد شد.

۹- انبر دست با تیغه برش جانبی  (Side-Cutting Pliers)

این انبرها اسم های متفاوتی دارند؛ «انبر لاینزمن» (Linesman)، «انبر برش جانبی» و یا «انبردست الکتریکی»، هر نامی که باشد، فک ها و تیغه های قدرتمندش، این ابزار را به یک ابزار ضروری و غیر قابل جایگزین برای برش کابل های برق و ... تبدیل کرده است. مدل هایی که دارای تکیه گاه قوی هستند می توانند میخ و پیچ را نیز ببرند.

۱۰- قیچی ورق بر (Snips)

نیاز نیست سر و کارتان با فلزات باشد تا اهمیت این ابزار مفید را بدانید. «قیچی های ورق بر» علاوه بر برش آهن، مس و آلومینیوم می توانند لاستیک، مقوای ضخیم و پلاستیک را نیز ببرند. مدل های حرفه ای قیچی های ورق بر دارای رنگ بندی استاندارد هستند تا مشخص شود کدام یک چپ بر (قرمز)، راست بر (سبز) و مستقیم بر (زرد) هستند. مصرف کنندگان خانگی و غیر حرفه ای می توانند به کمک یک قیچی ورق برِ همه کاره، کار خود را راه بیاندازند و لازم نیست هر سه مدل قیچی را خریداری کنند.

ترجمه: ندا نیانور

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)