بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

۹ اکتشاف علمی با شکوه در سال ۲۰۲۳ تلسکوپ فضایی جیمز وب

25 دسامبر دلایل زیادی برای جشن گرفتن به همراه خواهد داشت، از جمله دو سالگی پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، قدرتمندترین رصدخانه ای که تا به حال به فضا راه اندازی شده است. برای بزرگداشت این مناسبت، در اینجا خلاصه ای از 9 اکتشاف برتر توسط این ابزار پیشگامانه  انجام شده است:

تصویر تلسکوپ جیمز وب

سردردهای کیهانی شماره 1:

کیهان شناسان در حدود یک دهه گذشته درگیر یک پازل تند و زننده نبوده اند. این اختلاف از اندازه‌گیری‌های مختلف نرخ انبساط امروزی جهان ناشی می‌شود، عدد مهمی که به قدمت کیهان و تشکیل آن مرتبط است. انواع مختلف کاوشگرهای کیهان شناسی پاسخ های کمی متفاوت را نشان می دهند. این یک تفاوت فوق‌العاده کوچک است، اما از نظر آماری قابل توجه است، بنابراین نگرانی وجود دارد.

تصویر تلسکوپ جیمز وب
این تصویر داده‌های NIRCam وب (دوربین مادون قرمز نزدیک) و WFC3 هابل (دوربین میدان عریض 3) را که از کهکشان مارپیچی NGC 5584 گرفته شده است، ترکیب می‌کند. و ابرنواختر نوع Ia، دسته ای مجزا از اجرام آسمانی در حال انفجار. این پدیده‌های خاص معیارهای آسمانی هستند که اخترشناسان از آنها برای سنجش سرعت انبساط کیهان استفاده می‌کنند.
ناسا، ESA، CSA، و A. Riess (STScI)

کیهان شناسان راه حل های پیشنهادی زیادی ارائه کرده اند، از اشاره به داده های ناقص گرفته تا بازنگری کامل قوانین فیزیک. اخترشناسانی که از جیمز وب استفاده می‌کردند توانستند با تأیید اینکه واقعاً مشکلی وجود دارد، به وضعیت کمک کنند.

شماره 2 آب، آب همه جا

علیرغم نام بی‌نظیرش، سیستم ستاره‌ای با برچسب PDS 70 خانه یک ماده بسیار خاص است: آب. آب برای تمام حیات روی زمین ضروری است، زیرا راه حلی را فراهم می کند که تمام واکنش های شیمیایی ما در آن انجام می شود. تا آنجا که ما در حال حاضر درک می کنیم، بدون آب - بدون زندگی. ستاره شناسان توانستند امضای بخار آب را در سیستم PDS 70 که در فاصله 370 سال نوری از زمین قرار دارد، پیدا کنند. نکته ویژه در مورد این کشف این است که PDS 70 هنوز در مرحله تشکیل سیارات است. در حال حاضر این فقط یک دیسک از گاز و غبار است، و ستاره شناسان آب را در نواحی داخلی دیسک، که دقیقاً محل تشکیل سیاراتی مانند زمین است، پیدا کردند.

شماره 3 یانگ کربن

یانک کربن
بخش بزرگ‌نمایی‌شده، امضای شیمیایی دانه‌های غبار غنی از کربن را در انتقال به قرمز ~7 نشان می‌دهد، که تقریباً معادل یک میلیارد سال پس از تولد کیهان است.
NASA/ESA/CSA

یکی دیگر از عناصر کلیدی برای زندگی همانطور که می شناسیم کربن است. این عنصر دارای فضاهای خالی زیادی در پوسته الکترونی خود است که آن را بسیار دوستانه می کند و قادر به ایجاد پیوندهای قوی با بسیاری از عناصر دیگر است. کربن ستون فقرات حیات را تشکیل می دهد و ستاره شناسان با استفاده از جیمز وب توانستند وجود کربن را در مکانی شگفت انگیز تشخیص دهند: جهان بسیار اولیه. کربن تنها یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، که بیش از 12 میلیارد سال پیش بود، در یک کهکشان موجود یافت شد. این اکتشاف نشان می دهد که جهان ما از برخی از روزهای اولیه خود دارای مواد ضروری برای زندگی بوده است.

شماره 4 این یک سیاهچاله بزرگ است

سیاهچاله ها فوق العاده هستند، به خصوص زمانی که غول پیکر هستند. بنابراین من خوشحالم که CEERS 1019 را معرفی می کنم، سیاهچاله ای با جرم عظیم بیش از 9 میلیون خورشید، به لطف توانایی جیمز وب در نگاه کردن به جهان بسیار اولیه. این سیاهچاله غول پیکر تنها 570 میلیون سال پس از انفجار بزرگ در صحنه کیهانی ظاهر شد که معمای کیهانی خود را ارائه می دهد. چگونه چنین سیاهچاله های غول پیکری به این سرعت ظاهر می شوند، اگر سیاهچاله ها تنها با چند جرم خورشیدی پس از مرگ یک ستاره شروع به کار کنند؟ این یک معمای حل نشده در نجوم مدرن است و حل این مشکل یکی از اهداف اصلی ماموریت جیمز وب است.

شماره 5 شبکه کیهانی شارلوت


شبکه کیهانی شارلوت
این میدان کهکشانی عمیق از NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) وب، آرایشی از 10 کهکشان دوردست را نشان می دهد که با هشت دایره سفید در یک خط مورب و نخ مانند مشخص شده اند. (دو تا از دایره ها حاوی بیش از یک کهکشان هستند.) این رشته به طول 3 میلیون سال نوری توسط یک اختروش بسیار دور و درخشان لنگر انداخته است، کهکشانی با سیاهچاله ای فعال و بسیار پرجرم در هسته اش. 10 کهکشان مشخص شده تنها 830 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته اند.
ناسا، ESA، CSA، Feige Wang (دانشگاه آریزونا) و Joseph DePasquale (STScI)

این فقط یک مجموعه تصادفی از 10 کهکشان نیست. این یک رشته بچه است. شبکه کیهانی بزرگترین الگوی موجود در طبیعت است که کل حجم جهان قابل مشاهده را پر می کند. شبکه کیهانی از کهکشان ها ساخته شده است که همگی در یک الگوی غول پیکر تار مانند قرار گرفته اند (از این رو نام آن است). رشته ها در نتیجه جاذبه گرانشی ظاهر می شوند. مدتها پیش، جهان تقریباً به طور کامل همگن بود، بدون تفاوت قابل توجهی از اینجا تا آنجا. اما به آرامی، در طی صدها میلیون سال، این تفاوت‌ها ابتدا به‌عنوان پیچک‌های گازی رشد کردند، سپس به رشته‌های عظیمی تبدیل شدند که از هزاران کهکشان ساخته شده بودند. اخترشناسان با استفاده از جیمز وب آغاز یکی از این رشته های کیهانی را پیدا کردند و به آنها نگاهی انحصاری به پایه های نوپا این پروژه عظیم ساخت و ساز کیهانی دادند.

شماره 6 Jupiter Jet Streams

جیمز وب چیزی بیش از یک کاوشگر جهان دور است. همچنین می تواند شگفتی های نزدیک به خانه را پیدا کند. در این مورد، ستاره شناسان آینه غول پیکر تلسکوپ را به سمت مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، چرخانده اند.

نوارهایی از ابرهای رنگی در بالاترین قسمت جو آن سیاره در گردشند و ستاره شناسان توانستند از دید بی سابقه وب برای دیدن چیزی که قبلا هرگز قادر به حل آن نبوده اند استفاده کنند. آنچه قبلاً به عنوان امتداد ابرهای مبهم ظاهر می شد به ویژگی های تیز تبدیل شد - نشانه یک جریان جت، رودخانه ای پرسرعت از هوا که راه خود را در اتمسفر Jovian می پیچد. این جت استریم خاص سرعت حیرت آور 320 مایل در ساعت داشت که دو برابر سریعتر از طوفان رده 5 روی زمین بود. این جریان‌های جت گرما و ترکیبات شیمیایی غنی را در سرتاسر سیاره جابجا می‌کنند... و اکنون می‌توانیم کارشان را در زمان واقعی تماشا کنیم.

هت تریک شماره 7 سوپرنوا

جاذبه می تواند مسیر نور را خم کند. در منظومه شمسی، این تنها یک اثر کوچک است که زمانی که نور ستارگان از سطح خورشید می گذرد، بهتر دیده می شود. اما در کیهان اجرام بسیار پرجرمتری مانند خوشه های کهکشانی وجود دارند که هر کدام خانه هزاران کهکشان منفرد و وزن صدها تریلیون جرم خورشیدی هستند. یک خوشه خاص، با نام نسبتاً نابسامان PLCK G165.7+67.0، قبلاً مورد توجه ستاره شناسان قرار گرفته بود، زیرا دو هسته منحصر به فرد آن شکل عجیب و پیچیده ای به آن می بخشد.

سوپرنوا
TNIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک وب) منطقه مرکزی خوشه کهکشانی 165 را ثبت کرد. این تصویر شامل ابرنواختر در کهکشان مادر خود است که اعوجاج گرانشی خوشه 165 نشان می دهد.
NASA et al

در پشت خوشه کهکشانی حتی دورتر قرار دارد و ظاهر آن کهکشان بر اثر گرانش خوشه مخدوش می شود. با جیمز وب، اخترشناسان قادر به تماشای انفجار یک ابرنواختر در آن کهکشان بودند، با تکرار این رویداد بارها و بارها. نور ابرنواختر از مناطق مختلف خوشه عبور کرد و باعث تأخیر سه گانه شد. ستاره شناسان می توانند از این موقعیت های منحصر به فرد برای ترسیم توزیع جرم در خوشه استفاده کنند.

شماره 8 یخ، بلینگ، و گنجینه های دیگر

زحل جواهری واقعی از یک سیاره است، با مجموعه ای عظیم و خیره کننده از حلقه ها. اما یک ماه کوچک در اطراف آن سیاره حتی جذاب تر است. انسلادوس نام دارد و نمی توان از دور به آن نگاه کرد – تنها 313 مایل عرض دارد و در لایه ای ضخیم از یخ پوشیده شده است. اما در زیر این یخ یک اقیانوس آب مایع وجود دارد که توسط کشش گرانشی زحل گرم شده است.


بلینگ
این تصویر وب یک توده بخار آب را نشان می دهد که از قطب جنوبی قمر زحل انسلادوس خارج می شود و 20 برابر اندازه خود ماه است. این قسمت، تصویری از مدارگرد کاسینی است که بر این نکته تأکید می‌کند که انسلادوس در تصویر وب در مقایسه با ستون آب چقدر کوچک به نظر می‌رسد. ناسا، ESA، CSA، STScI، و G. Villanueva (مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا).
پردازش تصویر: A. Pagan (STScI).

ستاره شناسان توانستند از جیمز وب استفاده کنند تا توده ای از آب را که از دریچه ای در یخ بیرون می ریزد، مشاهده کنند، رویدادی که به عنوان آتشفشان منجمد شناخته می شود، آتشفشانی ساخته شده از یخ. ستاره شناسان به ویژه به چنین ستون هایی علاقه مند هستند، زیرا به ما اجازه می دهند ببینیم آیا چیزی مانند ترکیبات آلی در آن آب وجود دارد یا خیر.

شماره 9 شب پرستاره

تصویر جیمز وب شب پرستاره
این تصویر وب ردیابی ظریفی از غبار و خوشه های ستاره ای درخشان را در کهکشان مارپیچی میله ای NGC 5068 نشان می دهد. تقریباً 17 میلیون سال نوری از ما در جهت صورت فلکی سنبله قرار دارد.
ESA/Webb، NASA & CSA، J. Lee و تیم PHANGS-JWST

در حالی که هدف اصلی جیمز وب تولید علم عالی است و نه فقط تصاویر زیبا، گاهی اوقات تصاویر زیبا علم عالی هستند. نمونه موردی: پرتره خیره کننده NGC 5068، کهکشانی مارپیچی که در فاصله 17 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. این کهکشان معمولی نیست، این کهکشان ستاره های جدید را با سرعتی بی سابقه بیرون می زند. تیمی از ستاره شناسان توانستند از ابزارهای متعددی روی تلسکوپ استفاده کنند تا کهکشان را با شکوه تمام به تصویر بکشند. تصاویر دقیق به اخترشناسان کمک می کند تا شکل گیری و تکامل ستارگان، از جمله منظومه های خورشیدی مانند خودمان را درک کنند. همچنین یک تصویر زمینه فوق العاده برای تلفن همراه ایجاد می کند. و مانند همه تصاویر ناسا، در دسترس عموم است، پس به خودتان کمک کنید.

ترجمه و گردآوری : جواد رشیدی

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)