بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

ابزارهای جوش و انواع جوشکاری

ابزارهای جوش و انواع جوشکاری

ابزارهای جوش از جمله ابزارها و تجهیزات مهم و کاربردی هستند که برای انجام فعالیت های جوشکاری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات جوشکاری در واقع الزامات جوشکاری محسوب می شوند و متناسب با نوع فلزات جوشکاری شونده می توانند دارای قدرت بیشتر باشند.
ابزارهای جوش انواع مختلفی دارند که اغلب مدل های قدیمی آن منسوخ شده و به جای آنها مدل های جدید با قابلیت های بیشتر، توسط صنعت گران، طراحی و تولید شده اند. در میان ابزارهای جوش؛ دستگاه های جوشکاری که به ترانس جوشکاری معروف هستند، و نیز اینورترها شناخته شده ترین تجهیزات هستند.
به غیر از دستگاه های جوشکاری، لوازم و تجهیزاتی هستند که برای انجام کارهای جوشکاری لازم و ضروری هستند. تجهیزاتی که بدون آنها امکان جوشکاری وجود ندارد. مانومتر صنعتی (رگلاتور) یکی از این تجهیزات مهم و پرکاربرد است.

بخوانید: با انواع مانومتر صنعتی (رگلاتور) و کاربردهای آن آشنا شوید

انواع دستگاه های جوش الکترود

1- ترانس های قدیمی که به دلیل حجم بالا، کیفیت پایین خروجی A.C وزن سنگین و مصرف برق بسیار بالا عموماً از چرخه استفاده کنار گذاشته شده اند.
2- دستگاه هایی که در آنها از مولدهایی به نام «دینام جوشکاری» استفاده‌شده، از کیفیت جوش بهتری برخوردار بوده و خروجی D.C داشته اند ولی به دلیل حجم زیاد، سنگینی و هزینه‌های بالای تعمیرات و اینکه در سال های اخیر هیچ گونه خدمات دهی از سوی شرکت‌های فروشنده داده نشده، به فراموشی کامل سپرده شده اند.
3- سومین گروه رکتی فایر‌ها هستند که برق ورودی شهری که به صورتA.C است را به برق D.C تبدیل کرده و قابلیت جوشکاری با الکترودهای مختلف را دارد. کیفیت بالای جوشکاری، خدمات‌ مطلوب و کار آیی این دستگاه ها در شرایط سخت و زمانی که دسترسی به برق شهری میسر نیست یکی از دلایل پذیرش گسترده این دستگاه در صنعت جوشکاری می‌باشد. این دستگاه ها قادر به تحویل جریان با قطبیت مستقیم یا معکوس هستند.
4- آخرین مدل دستگاه های جوش در رده‌بندی الکترود دستی، دستگاه های جوش اینورتری هستند. این دستگاه ها مزایای فراوانی دارند بنابراین طی پنج سال گذشته به سرعت جایگزین تمامی دستگاه‌های جوشکاری شده‌اند. وزن بسیار کم، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود و خروجی (D.C)، قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم‌پیچی مسی و … باعث محبوبیت این دستگاه ها شده است

دستگاه جوشکاری رکتی فایر و اینورتر چه تفاوتی دارند؟

رکتی فایرها برای جوشکاری اسکلت فلزی و کارهای سنگین تر کاربرد دارند و اینورترها در موارد جزئی تر و جوشکاری کارهای سبک تر به خصوص در بخش تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا نیازمند دستگاهی هستیم که به سهولت قابل‌حمل باشد و بتوان الکترودهای سایز بالاتر را به آن متصل کرد. مهم تر از همه با برق تک فاز کار می کند و برای مصارف محدود و خانگی قابل استفاده است.
تفاوت دیگر مربوط به وزن دستگاه است؛ یک دستگاه ۲۰۰ آمپر رکتی فایر حدود ۲۵ کیلو وزن دارد ولی یک دستگاه ۲۰۰ آمپر اینورتری حدود ۸ کیلو وزن دارد. از طرف دیگر، میزان آمپر دریافتی دستگاه های اینورتر از شبکه در هنگام جوشکاری بین ۱۸ تا ۲۲ آمپر است، این مورد در خصوص دستگاه های رکتی فایر گاهی اوقات از ۲۵ آمپر هم بیشتر می شود که نوسان برق خانه و تحریک فیوز را به دنبال دارد.

انواع جوشکاری

فرآیندهای جوشکاری به دو نوع کلی تقسیم می شوند:
1- جوشکاری ذوبی (Fusion Welding)
2- جوشکاری حالت جامد (Solid State Welding)

1- جوشکاری ذوبی

فرآیندهای جوشکاری ذوبی (Fusion Welding)، به فرآیندهایی اطلاق می شود که اتصال فلزات پایه به کمک ذوب آنها صورت می گیرد. به عبارت دیگر از طریق ذوب لبه یا سطح قطعات و ایجاد امتزاج موضعی، اتصال انجام می شود. این گروه از فرآیندها نه تنها جهت اتصال فلزات بلکه برای پلاستیک ها و سرامیک ها نیز کاربرد داشته و گاه تحت عنوان جوشکاری امتزاجی نیز شناخته می شود.
منبع انرژی در این نوع فرآیندها می تواند الکتریکی یا شیمیایی باشد. فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روکش دار (SMAW) نمونه ای از فرآیندهای جوشکاری ذوبی با منبع انرژی الکتریکی و فرآیند جوشکاری با گاز (OAW) مثالی از این فرآیندها با منبع انرژی شیمیایی است.

مزایای جوشکاری ذوبی

- امکان به کارگیری اغلب فرآیندهای این گروه برای جوشکاری قطعات و مجموعه ها با طرح ها و موقعیت های گوناگون وجود دارد.
- امکان به کارگیری اغلب فرآیندهای این گروه در محل پروژه (Site) وجود دارد.
- امکان به کارگیری اغلب فرآیندهای این گروه جهت اتصال قطعات ضخیم با استفاده از پخ سازی و جوشکاری چند لایه ای وجود دارد.

2- جوشکاری حالت جامد

جوشکاری حالت جامد (Solid State Welding)، شامل فرآیندهایی است که اتصال فلزات پایه از طریق ایجاد حرارت در آنها تا سطح خمیری شدن و یا به روش های دیگر مانند فشار صورت می‌گیرد. منبع انرژی در این گروه از فرآیندها می تواند الکتریکی، شیمیایی و یا مکانیکی باشد. جوشکاری القایی (IW) نمونه ای از فرآیندهای جوشکاری حالت جامد با منبع انرژی الکتریکی، فرآیند جوشکاری انفجاری (EXW) مثالی از این جوشکاری با منبع انرژی شیمیایی و جوشکاری اصطکاکی (FRW) نمونه ای از جوشکاری با منبع انرژی مکانیکی می باشد.

مزایای جوشکاری حالت جامد

- عدم ذوب فلز پایه در این گروه از فرآیندها موجب کاهش چشمگیر در تغییرات نامناسب ساختاری، به خصوص در منطقه متاثر از حرارت می شود.
- عدم ذوب فلز پایه در این گروه از فرآیندها موجب عدم نیاز به محافظت از حوضچه مذاب و در نتیجه عدم پیدایش عیوب مربوطه می شود.
- اتصالات در این روش حرارت ورودی، اعوجاج و تنش های پسماند کمتری را تجربه می نمایند.
- این روش برای تولید تعداد زیادی از یک مجموعه های جوشکاری شده مناسب بوده و دارای صرفه اقتصادی است.
فروشگاه اینترنتی جهان ابزار با در اختیار داشتن انواع دستگاه های جوشکاری از نوع اینورتر، می تواند نیازهای خریداران این نوع از تجهیزات کاربردی صنعتی را برآورده نماید.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)