بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

نکات، ترفندها و میانبرهای جوشکاری

جوشکاری یک فرآیند مهم در صنعت و ساخت و ساز است که برای اتصال دو قطعه فلزی از طریق حرارت و فشار به کار می‌رود. مهم است به یاد داشته باشید که جوشکاری به عنوان یک فرآیند پیچیده و خطرناک شناخته می‌شود. در زیر به برخی از نکات مهم در مورد جوشکاری اشاره می‌کنم :

در این مطلب میخوانیم:


نکات، ترفندها و میانبرهای جوشکاری

دستگاه جوشکاری چیست؟

دستگاه جوشکاری یک ابزار برقی است که برای اتصال دو قطعه فلزی با یکدیگر به کار می‌رود. در واقع، دستگاه جوشکاری با استفاده از گرمای تولید شده از قوس الکتریکی بین دو الکترود موجود در دستگاه، فلزها را به یکدیگر متصل می‌کند. دستگاه جوشکاری به دو صورت AC و DC موجود است. در دستگاه جوشکاری AC، جریان الکتریکی به صورت یکنواخت در دو جهت جریان دارد، در حالی که در دستگاه جوشکاری DC، جریان الکتریکی فقط در یک جهت جریان دارد.

همچنین بخوانید : ابزارهای جوش و انواع جوشکاری

نکات مهم قبل از آغاز عملیات جوشکاری

  • انتخاب روش جوشکاری: وجود روش‌های مختلف جوشکاری مانند جوشکاری الکتریکی (مانند جوشکاری قوس الکتریکی)، جوشکاری گازی و جوشکاری لیزری، نیازمند انتخاب درست روش مناسب برای نوع و ضخامت موادی است که قرار است جوش داده شود. هر روش جوشکاری ممکن است نیازهای خاصی را برآورده کند.
  • آماده‌سازی مواد: قبل از شروع جوشکاری، مهم است که سطح قطعاتی که قرار است جوش داده شوند، درست آماده شوند. این شامل پاکسازی سطح از روغن، گرد و غبار و آلاینده‌های دیگر است. همچنین، قطعات باید به درستی تثبیت شوند تا در حین جوشکاری حرکت نکنند.
  • استفاده از تجهیزات حفاظتی: جوشکاری ممکن است به همراه خطراتی مانند اشعه فرابنفش، بخارات ضار و گرد و غبار فلزات باشد. بنابراین، استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند عینک محافظ، دستکش‌های جوشکاری، لباس محافظ و ماسک جوشکاری بسیار مهم است.
  • رعایت استانداردها: در جوشکاری، رعایت استانداردهای مربوطه از جمله استانداردهای ملی و بین‌المللی بسیار ضروری است. این استانداردها شامل روش‌ها و فرآیندهای صحیح جوشکاری، استفاده از مواد جوش، بازرسی کیفیت و آزمون‌های غیرمخرب است.
  • آموزش و تجربه: برای انجام جوشکاری با کیفیت، آموزش و تجربه لازم است. آموزش مناسب در مورد فنون و روش‌های صحیح جوشکاری، استفاده از تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز و تجربه عملی قابل توجهی می‌تواند به بهبود عملکرد جوشکاری کمک کند.

8 نکته مهم که عمل به آنها موجب بهبود مهارت در جوشکاری می شود

  1. انبر اتصال به زمین بهتری بگیرید. این احتمالا یکی از مهمترین نکات جوشکاری است. اکنون بر کسی پوشیده نیست که مس بهترین هادی است. به همین دلیل گیره های مسی بهتر هستند ، مخصوصا آنهایی که فنر قوی دارند. برای بدست آوردن یک جوشکاری خوب ، یک گیره خوب تهیه کنید.
  2. به فاصله نوک جوش (که به آن نوک تماس نیز گفته می شود) دقت کنید،. چسبندگی بیش از حد طولانی، قوس را نرم می کند و جوش را انباشته می کند. چسباندن طولانی‌تر به خوبی کار می‌کند و می‌تواند روی ورق فلزی واقعاً نازک چیز خوبی باشد. برای انتقال اسپری با آمپر بالا، چسبندگی طولانی‌تر ترجیح داده می‌شود، اما اگر می‌خواهید با اتصال کوتاه جوش روی فلز ضخیم‌تر ، قوس شفاف خوبی داشته باشید، چسبندگی را کمتر از ۱/۲ اینچ نگه دارید.
  3. بصورت از پایین به بالا (سربالا) جوش بزنید. یکی دیگر از نکات مهم جوشکاری این است که در سربالایی روی هر چیزی ضخیم‌تر از ¼ اینچ جوش داده شود. با فشار دادن جوش، می توانید نفوذ بهتری داشته باشید.
  4. آستر تفنگ و رول های درایو را هر از گاهی تمیز کنید و نازل تفنگ را از پاشش پاک کنید. در صورت مسدود شدن یا تغذیه ضعیف، نوک تماسی را تعویض کنید. اگر می‌خواهید نوک‌هایتان کمی بیشتر دوام بیاورند و گهگاه آن‌ها را باز کنید، یک پاک‌کننده نوک مشعل بخرید. بسته ای از نکات تماس جدید را در جعبه ابزار خود نگه دارید.
  5. در صورت نیاز آستر تفنگ را تعویض کنید. با گذشت زمان، آسترها با گرد و غبار و مس ناشی از سیم مسدود می شوند. اگر می‌خواهید آستر را از نظر مشکلات تغذیه بررسی کنید، دستگاه را خاموش کنید، کشش گیره فنری روی غلطک‌ها را باز کنید، سرب تفنگ را روی زمین قرار دهید و نوک تماس از تفنگ برداشته شود، و سیم را با انگشتان خود فشار دهید. باید بدون نیاز به زور تغذیه شود. اگر نه، آن را تعویض کنید.
  6. کشش توپی فیدر سیم را نگه دارید و فشار رول درایو را به اندازه ای سفت نگه دارید تا سیم را به اضافه مقداری اضافی تغذیه کنید، اما بیش از حد سفت نکنید.
  7. از یک کابل برق با قطر بزرگ استفاده کنید. اگر باید از سیم کشی استفاده کنید، از یک سیم قطور بزرگ و حدالامکان کوتاه‌ترین آن استفاده کنید.
  8. یک کلاه ، ماسک و عینک جوشکاری خوب و چفت تهیه کنید. حرکت حتی ¼ اینچ از مسیر جوشکاری هنگامی که کلاه خود را به پایین تکان می دهید می تواند اوضاع را خراب کند. با یک کلاه ، ماسک و یا عینک جوشکاری با کیفیت، می توانید قبل از اینکه ماشه را بکشید، متوجه شوید کجا را جوشکاری می کنید.
تعویض گاز و شارژ گاز co2

تعویض گاز و شارژ گاز co2

گاز مورد استفاده برای جوشکاری MIG دی اکسید کربن (CO2) است. در حالی که CO2 برای ایجاد جوش های با نفوذ عمیق در فولاد ضخیم تر مقرون به صرفه و عالی است، این گاز محافظ ممکن است هنگام جوشکاری فلز نازک خیلی داغ باشد. به همین دلیل است پیشنهاد می کنیم به مخلوطی از ۷۵ درصد آرگون و ۲۵ درصد دی اکسید کربن روی آورید. همچنین: «اوه، شما می‌توانید هنگام جوشکاری آلومینیوم یا جوشکاری MIG روی فولاد، اما فقط روی مواد بسیار نازک، از آرگون مستقیم استفاده کنید.

مخلوط‌های گازی زیادی مانند هلیوم-آرگون-CO2 در بازار وجود دارد، اما گاهی اوقات پیدا کردن آنها سخت و گران است. برای اکثر نیازهای کارگاه، منابع گاز موجود باید شامل CO2 و مخلوط آرگون-CO2 باشد. اگر در حال ترمیم فولاد ضد زنگ در کارگاه هستید، باید دو مخلوط گاز از 100% آرگون یا یک مخلوط آرگون-هلیوم برای جوشکاری آلومینیوم و مخلوطی از 90% آرگون، 7.5% هلیوم و 2.5% CO2 اضافه کنید.

جوشکاری آلومینیوم

تمیز کردن آلومینیوم یک امر ضروری است. قبل از ایجاد قوس در تعمیر آلومینیوم، مطمئن شوید که محل جوش را کاملاً تمیز کنید تا از شکستگی جوش جلوگیری شود. تمیز کردن محل جوشکاری بسیار مهم است زیرا اکسیدهای آلومینیوم در دمای 3700 درجه فارنهایت ذوب می شوند، در حالی که فلز پایه در دمای 1200 درجه فارنهایت ذوب می شود. بنابراین، هر گونه اکسید (خوردگی اکسید شده یا سفید) یا روغن روی سطح تعمیر، از نفوذ فلز پرکننده جلوگیری می کند.

تمیز کردن آلومینیوم جهت جوشکاری نیاز به دو عملیات دارد:

حذف تمام روغن و گریس و سپس حذف هرگونه اکسید آلومینیوم. حذف روغن و گریس حرف اول را می زند. باید آلودگی اکسید شده را حذف کنید. اما مراقب باشید که این دستور را معکوس نکنید. روغن، گریس و بخار آب را با استفاده از یک حلال آلی مانند استون، پاک کننده ترمز بدون کلر، یا محلول قلیایی ملایم مانند صابون قوی پاک کنید. همچنین ممکن است از چربی‌گیرهای مبتنی بر مرکبات استفاده کنید، اما حتماً قبل از جوشکاری محل جوش را بشویید و خشک کنید.

اکسیدهای سطح را با یک برس سیمی فولادی ضد زنگ همراه با یک پاک کننده قلیایی یا اسیدی قوی پاک کنید. مطمئن شوید که برس فقط برای تمیز کردن آلومینیوم استفاده می شود. تمام رنگ ها را بردارید. اگر بلافاصله محل تعمیر را جوش نمی دهید، محل جوش را با کاغذ کرافت بپوشانید تا از رسوب کثیفی و شن موجود در هوا در محل جوش جلوگیری شود. محل جوش آلومینیوم را خشک نگه دارید و در دمای اتاق نگهداری کنید تا یک جوش موفقیت آمیز انجام شود.

یک فرصت دیگر به دستگاه جوشکاری اینورتر بدهید.

امروزه جوشکاری با دستگاه اینورتر جایگاه خاصی دارد. برخلاف آن جعبه‌های وزوز قدیمی که فقط جریان متناوب (AC) داشتند، جوشکار اینورتر مدرن هم AC و هم جریان مستقیم (DC) است و قطبیت جوش آن را 120 بار در ثانیه تغییر می‌دهد.

مزایای این تغییر سریع قطبی بسیار زیاد است، از جمله شروع آسان تر، چسبندگی کمتر، پاشش کمتر، جوش های جذاب تر و جوشکاری عمودی و بالای سر آسان تر. در عملیات در فضای باز (جایی که باد گاز محافظ MIG را می‌برد)، بر روی مواد ضخیم کار می‌کند و از طریق زنگ‌زدگی، خاک و رنگ می‌سوزد. جوشکارها همچنین قابل حمل و کارکردن ساده هستند.

نکته : شرکت جهان ابزار دستگاه های جوش اینورتر در انواع مختلف را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر وارد لینک ذیل شوید: اینورتر جوشکاری

نکات کاربردی حین جوشکاری

هیدروژن جوش ها را از بین می برد

هیدروژن تهدید اصلی در جوشکاری است که به تاخیر در جوشکاری، ترک خوردگی ناحیه متاثر از حرارت که ساعتها یا روزها پس از اتمام جوش اتفاق می افتد، یا هر دو کمک می کند. با این حال، تهدید هیدروژن معمولاً با تمیز کردن کامل فلز آسان است.

روغن، زنگ زدگی، رنگ و هر گونه رطوبت را از بین ببرید زیرا منابع هیدروژن هستند. همانطور که گفته شد، هیدروژن در هنگام جوشکاری فولادهای با استحکام بالا (که به طور فزاینده در تجهیزات خاکورزی مدرن استفاده می شود)، بخش های ضخیم فلز و مناطق جوشکاری که به شدت مهار می شوند، یک تهدید باقی می ماند. هنگام ترمیم این مواد، حتما از الکترود کم هیدروژن استفاده کنید و محل جوش را از قبل گرم کنید.

تخلخل یا پوکی: علت اصلی جوش های ضعیف

شاید به جرات بتوان گفت مشکل شماره 1 جوشکاری سوراخ های اسفنج مانند یا حباب های ریز که روی سطح جوش ظاهر می شوند، نشانه مطمئنی هستند که جوش شما از پوکی یا تخلخل رنج می برد. تخلخل جوش می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله منافذ سطحی، کرم چاله ها، لوله های دهانه و حفره هایی که دیده می شوند (روی سطح) و دیده نمی شوند (در عمق جوش). فراتر از ظاهر زشت، تخلخل جوش ضعیف و ضعیف را پیش بینی می کند.

علل احتمالی تخلخل عبارتند از:

پوشش ناکافی گاز محافظ (ناشی از سرعت جریان نامناسب یا در نتیجه باد کردن گاز).جریان معمولی گاز باید حدود 30 تا 40 فوت مکعب در ساعت باشد. توجه داشته باشید «بعضی از اپراتورها به اشتباه فکر می‌کنند که یک تنظیم‌کننده فشار تنها چیزی است که برای اطمینان از جریان و فشار مناسب گاز لازم است. اما یک فشارسنج جریان را تنظیم نمی کند. به جای آن، روی یک فلومتر سرمایه گذاری کنید.

روان کننده ها، رطوبت، زنگ زدگی، رنگ، مقیاس آسیاب و سایر آلاینده ها بر روی مواد پایه و یا چسبندگی بیش از حد سیم، که از پوشش مناسب گاز محافظ جلوگیری می کند. عدم پیروی از سیم کشی توصیه شده سازنده سیم. انبر جوشکاری را برای مدت طولانی تری مذاب نگه دارید تا گازها قبل از یخ زدن از جوش خارج شوند.

ترجمه و گردآورنده جواد رشیدی

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)