بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

نقش جدید پهپادها در صنعت کشاورزی

امروزه از پهپادها برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود، از ضبط تصاویر گرفته تا ارسال بسته های پستی. اما خبر جدید این است که برخی محققان در حال کار بر روی پهپادها جهت استفاده از آن ها در نظارت و مدیریت بر رشد محصولات کشاورزی هستند. در واقع، محققات دانشگاه تنسی، در حال بررسی این امر هستند که از پهپادها برای کمک به کشاورزان برای آگاهی از رشد محصولات شان بهره ببرند. محققان، برای آزمایش این طرح، از پهپادها جهت مدیریت و نظارت بر گیاه پنبه بهره بردند و آزمایش شان با موفقیت همراه بود چرا که دقت استفاده از پهپادها در این طرح، به ۹۳ درصد رسید.
اگر استفاده از پهپادها قطعی شود، از این پس هر یک از تولید کنندگان می توانند به واسطه ی پهپادها وضعیت محصولات خود را در اوایل فصل رشد بسنجند و با توجه به وضعیت محصولات خود تصمیمی صحیح اتخاذ نمایند. البته این فرآیند در حال حاضر به شکل سنتی و به وسیله ی شمارش صورت می گیرد، لیکن با استفاده از پهپادها این فرآیند نه تنها آسان و سریع می شود، بلکه خطا نیز تا به حد زیادی کاهش می یابد.

نحوه عملکرد پهپاد در خدمت کشاورزی
با استفاده از پهپاد و دوربین های نصب شده بر روی آن که به یک اپلیکیشن موبایل متصل می شود و داده های دریافتی را به آن اپلیکیشن ارسال می کند، می توانید تصویری کلی از زمین کشاورزی داشته باشید و حتی بیشتر نقاطی که در بازرسی زمینی از دید مخفی می ماند، می توانید مشاهده کنید. مثلا می توانید نقطه هایی که توسط موش ها آلوده شده اند را شناسایی کنید و اگر بدانید موش ها دقیقا در کدام مناطق فعالند می توانید مشکل را برطرف کنید. چیز دیگری که مثلا می شود فهمید اینکه در کدام قسمت میزان رطوبت بالا است که می تواند در نحوه آب دهی و زهکشی مفید باشد. تصاویر هوایی تهیه شده توسط پهپاد آسیب دیدن محصولات را در اثر باد و باران نشان می دهد. بنابراین پهپادها می توانند به عنوان ابزاری ارزشمند در خدمت کشاورزی هم باشند.

مزیت استفاده از پهپاد کشاورزی چیست؟
کشاورزان می‌توانند از پهپاد برای بررسی مزارع خود از نظر خشکی زمین یا آفات استفاده نمایند، عملیات سم پاشی یا کوددهی را انجام دهند، مراقب احشام خود باشند و ده‌ها کار دیگر را به انجام برسانند. پهپادها در مقایسه با هواپیماهای کوچک معمولی بسیار سودمندتر و ارزان‌تر هستند. سرعت بالا در سم پاشی این روش تقریبا 40 برابر روش نیروی انسانی و ماشین ها است. همچنین سم پاشی یکدست با تنظیم شدت پاشش با توجه به ارتفاع و سرعت پرنده، این کار را بسیار به صرفه تر نسبت به روش های قبل می کند. در این روش عدم نیاز به ترکیب سم با مقدار زیاد آب مزیت بسیار مهمی بوده که به علت وجود نازل های مخصوص پاشش و ریز کردن ذرات سم به مقدار بسیار زیاد بیشترین بازدهی و جذب را ممکن می سازد.

تهیه و تنظیم: مجتبی حافظ زاده

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)