بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

پمپ آب

قیمت پمپ آب

قیمت پمپ آب یا تلنبه، یکی از عوامل تعیین کننده در تصمیم گیری جهت تهیه و یا عدم تهیه این وسیله است. اما، فرارسیدن تابستان و قطعی برق و آب  به صورت مداوم، افراد را ناگزیر می سازد تا نسبت به تهیه آن مصمم تر شوند. اگر شما نیز، با هدف خرید پمپ آب وارد این صفحه شده اید، با ما همراه شوید تا در مورد انواع پمپ آن، مناسب ترین آن با کاربرد شما و همچنین بررسی قیمت های مختلف این کالا با هم به گفت و گو بنشینیم.

شاید شما نیز، تنها زمانی که به آب دسترسی ندارید میزان اتکایتان به این مایه حیات را در می یابید. از تهیه آب آشامیدنی گرفته تا رعایت بهداشت فردی و پاکیزگی و ... همگی متکی به آب است. گاهی نیز، آب قطع نیست ولی فشار کم آن، شما را از انجام کارهایتان باز می دارد. به عبارتی، کیفیت و کمیت آب، می تواند در کیفیت زندگی شما نیز دخیل باشد.

پمپ آب چیست و نحوه کار آن به چه شکلی است؟

پمپ های آب، دارای انواع مختلفی بوده و میزان قدرت و فشار آن ها نیز متفاوت است. اما، نحوه کار آن ها، مشابه است. بسیاری از پمپ های آب، با تبدیل کردن نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی، جریان و فشار آب را تنظیم می کنند. یا به زبانی دیگر، پمپ آب، انرژی مکانیکی مورد نیاز را از منابع خارجی متعددی همچون موتور می گیرد و به سیال و مایعی (آب) که در حال عبور است منتقل می سازد و نتیجتا، سیالی که در جریان است با میزان انرژی بیشتری جریان می باید.

ویژگی هایی تاثیرگذار در خرید و قیمت پمپ آب

اگر در صدد انتخاب پمپ آب مناسبی بری منزل و یا محل کار خود هستید، لازم است تا با برخی اصطلاحات فنی در این زمینه آشنا شوید تا بهترین و صحیح ترین انتخاب را داشته باشید.

دبی یا میزان آبدهی

شاید بارها، بر روی پمپ های آب، عددی را دیده باشید که نشان دهنده میزان دبی محصول است. این عدد، معمولا همراه با حرف کیو Q انگلیسی که علامت اختصاری آن است نشان داده می شود. اما، این عدد باید مابین چه عدد هایی باشد و نشان دهنده چیست؟
دبی، میزان عبور مایع و سیالات را از یک مقطع در واحد زمانی مشخص را گویند. این میزان، در هر وسیله ای می تواند متفاوت بوده و بر اساس لیتر در دقیقه، لیتر بر ثانیه و یا حتی متر مکعب بر ساعت محاسبه شود. اگر میزان عبور سیالات از لوله برایتان قابل تصور نیست، می توانید سیمی را تصور کنید. در سیم های برق کشی، هر چه اندازه سیم کوچکتر باشد مقدار الکتریسیته کمتری نیز از داخل آن عبور خواهد کرد.

ارتفاع یا فشار پمپ (Head)

هد میزان ارتفاعی را شامل می شود که یک پمپ بتواند در شرایط استاندارد، آب را تحت فشار وارده بالا ببرد. از آنجایی که پمپ های آب انواع مختلفی دارند، در هر کدام نیز، فشار آب بر اساس واحدهای اندازه گیری مختلفی محاسبه می شود. در پمپ های سانتری فیوژ، فشار یا ارتفاع آب، بر حسب متر و گاها فوت محاسبه می گردد. در حالی که، در پمپ های روتاری و جا به جایی مثبت، فشار و یا ارتفاع، بر اساس بار، کیلو پاسکال و پی اس آی محاسبه می گردد.
هد در انگلیسی به معنای ارتفاع است. مقدار ارتفاع پمپاژ هر پمپ نیز بر اساس موارد متعددی مشخص می شود. قطر پروانه و قدرت و میزان گردش موتور نیز بر میزان ارتفاع تاثیر گذار است.

فشار (Pressure)

مقدار فشار و مقدار ارتفاع، دو مفهوم کاملا متفاوتی هستند و نباید به اشتباه به کار برده شوند. مقدار فشار در یک پمپ آب، برابر است با میزان فشاری که بر هر سطح از زمین وارد می شود.

توان خروجی

توان خروجی، عبارت است از میزان انرژی وارد شده بر سیال (عموما توسط پمپ). مقدار توان خروجی، بر عواملی همچون دبی، ارتفاع و وزن بستگی دارد.
برای پمپاژ کردن دو سیال با وزن های متفاوت، توان خروجی دستگاه نیز متفاوت خواهد بود. پمپاژ ماده ای همچون اسید سولفوریک، به دلیل وزن بالایش نسبت به بنزین، توان بیشتری را می طلبد.

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

اگر قیمت پمپ آب برایتان فاکتوری پر اهمیت است، می بایست در انتخاب پمپ آب با توجه به استفاده ای که از آن خواهید داشت، توجه لازم را داشته باشید. پمپ های آب خانگی، معمولا تک فاز بوده و توسط جریان الکتریسیته کار می کنند. الکترو پمپ های یا پمپ های آب خانگی، معمولا دارای دور موتور 3000 دور در دقیقه می باشند. قدرت موتورهای پمپ های آب خانگی، بر اساس اسب بخار و یا کیلو وات سنجیده می شود.
اما، اگر از پمپ آب، در مجتمع مسکونی، آپارتمان و یا مجتمع های تجاری کوچک تا متوسط استفاده خواهید کرد، پیشنهاد ما، خرید پمپ آب خانگی است. اما، اگر هدفتان تهیه آب برای مجتمع ها و سالن های بزرگ است، می توانید از بوستر پمپ های آبرسانی استفاده کنید. این بوسترها، از تعداد بیشتری پمپ آب تشکیل شده و بسیار پر قدرت هستند.

راهنمای خرید

برای اینکه، انتخاب صحیح تری در خرید پمپ آب داشته باشید، بر اساس مساحت و بزرگی، ویژگی های پمپ آب های مناسب را برایتان آورده ایم:

ساختمانی یک طبقه (با حداکثر مساحت 150 متر مربع) = نیم اسب
ساختمان سه طبقه، 6 واحده (با مساحت هر واحد 75 متر مربع)= یک اسب بشقابی
ساختمان 4 طبقه، 8 واحده (با مساحت حداکثر هر واحد 68 متر مربع) = یک اسب جتی
ساختمان 4 طبقه، 8 واحده (با حداکثر مساحت هر واحد 75 متر مربع) = یک اسب دو پروانه
ساختمان 5 طبقه، 10 واحده (با حداکثر مساحت هر واحد 100 متر مربع) = یک و نیم اسب دو پروانه
ساختمان 5 طبقه و 14 واحد (با حداکثر مساحت هر واحد 100 متر مربع) = دو اسب دو پروانه
ساختمان 5 طبقه و 18 واحد (با حداکثر مساحت هر واحد 100 متر مربع) = سه اسب دو پروانه
و برای واحد های بزرگتر از آن، بوستر پمپ آب می تواند موثر واقع شود.

نصب پمپ آب خانگی چگونه است؟

محل نصب، پایین تر و یا هم سطح و نزدیک با لوله های ورودی مخزن باشد.
در مسیر لوله کشی، از زانوهای کمتری استفاه کنید.
قطر لوله را در بخش مکش پمپ بزرگتر از قطر دهانه قرار دهید.
لوله مکش را کاملا آب بندی کنید تا هیچ هوایی در آن محبوس نمانده باشد.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)