بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

روز جهانی بهداشت و ایمنی | 7 آوریل

روز جهانی بهداشت و ایمنی | 7 آوریل

به مناسبت روز جهانی بهداشت و ایمنی بر آن شدیم تا مقاله ای تحت همین عنوان تحریر کنیم و در آن به بررسی بهداشت، محیط کار، ایمنی و مفهومی که با عنوان «بهداشت حرفه ای» شناخته می شود، بپردازیم. بهداشت حرفه ای، با هدف تامین و ارتقا دادن  سطح سلامت جسمی به عالی ترین حالت از لحاظ روانی، روحی واجتماعی می باشد که برای تمامی مشاغل و کارگران شامل می شود. از دیگر اهداف بهداشت حرفه ای می توان به پیشگیری از بیماری ها و حوادث ناشی از کار اشاره کرد. در کل، می بایست، هر فرد با کاری که انجام می دهد مطابقت داشته و در محیط و کسبی به کار بپردازد که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را داشته باشد.
این امر، به حدی ضروری و حساس است که رشته ای دانشگاهی برای این کار به وجود آمده است که به آن مهندس بهداشت کار و یا Occupational Health Engineering  می گویند. از سویی نیز، هر ساله در تاریخ 28 ام آوریل، سازمان بین ‌المللی کار که به اختصار ILO نامیده می شود، مراسمی را برگزار می کند که اهداف آن پیشگیری از حوادث، خطرات و بیماری‌ های شغلی می باشد.

بهداشت حرفه ای چیست؟

در بخش مقدمه، تعریفی مختصر از بهداشت حرفه ای ذکر شد. مسلم است که برای نیل به توسعه، کار عنصری ضروری است و توسعه، تضمین کننده منافع و بهره وری افراد جامعه است. در مسیر کار و توسعه، اجتناب از عوامل و شرایط خطرزا عملا ممکن نیست. داستان ماری کوری و در معرض اشعه ها و مواد رادیو اکتیوی قرار گرفتن وی برای همه آشناست. این کشف عظیم او منجر به ابتلایش به  کم خونی آپلاستیک شده و اسباب مرگش را فراهم آوردند. ولی امروزه، به لطف پیشرفت علوم و فنون می توان با شناخت مواد، اشعه و محیط های آسیب زا، خطرات ناشی از کار را به حداقل رساند.

چرا برای پیاده سازی بهداشت حرفه ای هزینه کنیم؟

بدیهی است که نیروی کار و کارگران، چه ساده و چه متخصص، بیشترین تاثیر را در افزایش بازدهی تولید خواهند داشت. این مهم، ابتدا از طریق آگاه سازی مدیران و کارفرمایان میسر خواهد شد. باور داشتن مدیران بر میزان تاثیر این فاکتور در افزایش بهره وری، تولید، بهبود شرایط اقتصادی واحدهای صنعتی می تواند بر این امر تاثیر گذار باشد. چرا که آسیب دیدن هر کارگر، دستگاه و تجهیزات و ...کارفرما را با هزینه های هنگفتی روبه رو خواهد کرد. پس از اقدام کارفرما بر پیاده سازی بهداشت حرفه ای، کارگران را می توان با آموزش و قانونگذاری، بر رعایت بهداشت مجاب کرد. از سویی نیز، نیازی به مجاب کردن نخواهد بود، چراکه، محیط کار مناسب و ایمن، شناخت و کنترل خطرات مختلف و در ارتباط نبودن با انواع مواد و عوامل مخاطره آمیز شیمیایی و فیزیکی، سلامت روان، امنیت شغلی و ... همگی از آرمان های کارمندان و کارگران است که در طول تاریخ برای دستیابی به آن ها کوشیده اند.

بهداشت حرفه ای شامل چه مواردی است؟

-پیش از هر کاری، می باید شعار «اول ایمنی بعد کار» را سرلوحه کار خویش قرار داد. مدیران و کارگران باید متوجه باشند که عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند هر دو قشر را متوجه زیان ها و خسارات مالی و جانی متعددی نماید.

-واحد های تخصصی بهداشت حرفه ای را در سازمان ها و مجموعه هایتان گسترش دهید. در این صورت، حتی اگر مغایرت هایی وجود داشته باشد و یا اتفاقات ناگواری نیز رخ دهد، متخصصان بهداشت بالفور رسیدگی خواهند کرد.

-به کارکنان و کارمندان توجه لازم را معطوف کرده و شرایط کاری را دائما بهبود دهید. در این صورت می توانید شرایط و بهره وری تان را ارتقا داده و هر چند ناچیز قدمی به سمت توسعه پایدار بردارید.

-خوشبختانه ضوابطی نیز در قانون کار کشورمان ایجاد و شرح شده است. به همین منظور صل چهارم قانون کار و موارد مندرج شده در قوانین سازمان تامین اجتماعی را به صورت جدی پیگیری و اجرا نمایید.

-کارگران را از راهکارهای سلامت و رعایت بهداشت آگاه سازید. در این صورت، با ایجاد فرهنگ سازی از آنان بخواهید تا در انجام و رعایت راهکارهای بهداشتی و ایمنی نهایت دقت را به خرج دهند. به مهندسان بهداشت اعتماد کرده و قلبا بپذیرند که رعایت بهداشت و ایمنی پلی به سمت بهره وری بیشتر و توسعه است.

-در دوران گسترش روز افزون ویروس کرونا، در صورتی که هر چند خفیف، عللائم بیماری و سرماخوردگی در خود احساس کردید، همانند تب بالای 38 درجه، سرفه،گلو درد،تهوع و سایر عالم تنفسی، آنفولانزا، تنگی نفس و ... بالفور محل کار خویش را ترک کرده و به یکی از نزدیک ترین مراکز درمان شهر مراجعه فرمایید.

- افراد دارای علائم کرونا، پیشنهاد می ود که هر چند احساس بیماری نداشته باشند از مراجعه به محل کار خودداری فرمایند. ادامه و شروع بکار افراد مشکوک به بیماری نیز فقط با ارائه گواهی و تاییدیه مراکز بهداشتی ممکن خواهد بود. کارفرمایان موظفند به جای فرد مورد نظر، نیروی کار و پشتیبانی فراهم آورند. 

-در صورتی که کارمند به بیماری مبتلاست،می بایست حقوق و مزایای کامل فرد بیمار طبق مقررات سازمانی پرداخت و و امنیت شغلی فرد در دوران نقاهت و بیماری به مخاطره نیفتد. 

در دفتر و شرکت و محل کارتان می توانید عوامل عفونی را با گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح و اشیا، میز و لوازم شخصی،رعایت بهداشت جمعی و فردی، تهویه مناسب و مطلوب، جداسازی و رعایت فاصله 2 متری با بیمار به حداقل برسانید و تا حدودی خود را در برابر بیماری مقاوم سازید. 

رعایت بهداشت در محیط کار  در اپیدمی کرونا و کویید19

-محیط را روزانه گند زدایی کنید. به یاد داشته باشید که محلول های ضدعفونی کننده و گند زدا پس از گذشت 24 ساعت کارایی خود را از دست می دهند و رفته رفته اثر بخشی شان کمتر می شود. 

-امکان شست و شوی دست ها و لوازم مورد استفاده، استفاده و تعویض ماسک و همچنین لوازم ضدعفونی کردن دست برای همگان مهیا شود. 

-برای مکان های آلوده از لوازم، طی و دستمال های مخصوص استفاده شود. برای مثال، دستکش، دستمال و طی برای نظافت و گندزدایی سرویس های بهداشتی را مجزا کنید. 

-پس از گندزدایی، دستمال، طی و دیگر موارد را در آب داغ شست و شو دهید. 

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)