بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

هر آنچه لازم است در مورد خرید انبردست بدانید

هر آنچه لازم است در مورد خرید انبردست بدانید

انبردست هرچند ابزاری ابتدایی است اما، هیچ جعبه ابزاری را بدون آن نمی توان تصور کرد. استفاده از این ابزار ساده، به 3000 سال قبل از میلا باز می گردد که بیشتر در آهنگری ها برای نگه داشتن آهن و فلزات داغ دیگر کاربرد داشت.
انبردست مکانیکی اهرمی دارد شامل سه قسمت اساسی است: 1. دسته های عایق در برابر برق و پلاستیکی.  2. محوری که در وسط قرار گرفته و عمل باز و بسته کردن را انجام می دهد. 3. نوک انبر یا فک انبر که عمل نگه داشتن و گرفتن اشیا را انجام می دهد.
حتما شما نیز با ضروریت و کارایی این محصول در مواردی همچون گرفتن و کشیدن قطعات ظریف، ثابت نگه داشتن قطعاتی حاوی جریان برق و یا حرارت بالا آشنا هستید. شاید ساده به نظر برسد ولی، در دسترس نداشتن انبرست در چنین مواقعی می تواند آسیب های جانی و مالی متعددی را متوجه کاربر سازد.
موارد دخیل در انتخاب و خرید انبردست بسیارند و این موارد بسته به کار و حرفه شما می توانند متفاوت باشد. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته ایم:

مواد اولیه و کیفیت آن

متریال مورد استفاده در تولید و کیفیت آن، از مهم ترین فاکتورها در خرید انبردست است. این گزینه هم در دوام و کارایی و هم در قدرت و نیرویی که از طریق دست شما بر وسیله وارد می شود دخیل است. همچنین، در استفاده طولانی مدت، ممکن است محصول شما دچار خوردگی فک و زنگ زدگی شود.
شاید می پرسید بهترین متریال در تولید انبردست چیست؟ باید بگوییم که امروز، فولاد و آلیاژهای دیگر آن همچون کروم، وانادیوم، مولیبدنیوم و... در تولید انبردست های به کار می روند که خود از بهترین مواد اولیه های موجود در بازار ابزار محسوب می شود.

سخت کاری و حرارت دهی

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب و خرید انبردست که لازم است بدانید، مبحث حرارت دهی و سخت کاری انبردست ها است.
در فرآیند سخت کاری، سطح رویین ابزار را با ایجاد تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی آن، بهبود می بخشند. اما، در سطح داخلی آن تغییری ایجاد نمی شود. در این روش، دمای وسیله را تا «بالاتر از دمای بحرانی انتقالی» می رسانند و سپس به سرعت دمای وسیله را پایین می آورندو سرد می کنند.
سخت کاری و حرارت دهی سبب می شود تا چکش خواری، سختی، بهبود برش، بهبود خواص الکتریکی و مغناطیسی و ... بهبود یابد.
امروزه سخت کاری به روش القایی یا اینداکشن صورت می گیرد. این روش، از طریق کوره القایی صورت می گیرد. روش القایی، بیشتر مورد پسند صنعتگران واقع شده است.

روکش و عایق بودن دسته ها

دسته های انبردست الکترونیکی، می بایست در برابر برق، مقاوم بوده و نیروی الکتریسیته را به کاربر منتقل نسازند. ارگونومیک بودن دسته و کاربرد آسان آن، در واقع یکی از ویژگی های مثبتی است که می توان برای انبردست به حساب آورد. امروزه، ارگونومیک بودن محصول، یعنی متناسب بودن ساخت انبردست با ارگونومی بدن، یکی از تکنولوژی هایی است که در ابزارها به کار می رود. به طور خلاصه می توان گفت که ارگونومیک بودن یک محصول به این معن است که پس از مدت ها کار با انبردست، دستان، گردن و دیگر نقاط بدن شما دچار درد نخواهد شد. بنابراین، کاربر می تواند، ذهن خود را به کار معطوف کرده و در وضیع نامناسب قرار گرفتن بدنش از عملکرد بدن نکاهد.

انبر صنعتی یا الکترونیکی؟ کدام برایتان مناسب است؟

برای خرید انبردست شناخت نوع آن و اینکه کدام یک مناسب کار و پیشه شماست، اهمیت دارد. انبردست صنعتی دارای فک های کوتاهی هستند که به محور متصل شده اند. بنابراین، می توانید با وارد کردن کمترین فشار، بیشترین کارایی را داشته باشید. تفاوت انبردست صنعتی با الکترونیکی در این است که انبردست الکترونیکی نیز همانطور که از نام آن بر می اید برای کار با نیروی الکتریسیته و برق و ... بوده و فک آن به طوری است که بتوان کابل و سیم را برش داد، لخت کرد، خم کرد و چرخاند.

نکات ایمنی برای کار با انبردست

ابزارهای ساده ای همچون انبردست به خاطر روش کار آسان و همچنین در دسترس بودنشان -از منازل گرفته تا مدارس و اداره جات-، چنین تصوری را در افراد به وجود می آورند که کار کردن با آن ها ساده بوده و خطری برای افراد ندارد، در صورتی که، آسیب هایی که از استفاده غلط از این ابزار ناشی می شود بسیار متعدد است. برای کار با انبردست ها نیز، نکات ایمنی اندکی وجود دارد که دانستن و رعایت کردن آن ها، خالی از لطف نیست.

1.اولین قدم برای استفاده از ابزار های دستی همچون انبردست، دانستن روش کار آن ها است. اینکه این ابزارها برای چه منظوری تولید شده اند نیز مهم است. برای مثال، انبردست انبردست است و استفاده از آن به عنوان آچار، اشتباه بوده و موجب آسیب رسیدن به فک ابزار و همچنین به سطح و یا پیچ و مهره ای است که در صدد باز کردن آن هستید. هدف از تولید انبردستی، صرفا برای گرفتن و نگه داشتن و برش است.  

2.اگر از برنده های انبردست استفاده می کنید، حتما از دستکش ایمنی و عینک استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است براده های سیم، به چشمتان پرتاپ شوند.

3.داشتن بدنه ای ایرودینامیک یک ویژگی مثبت برای انبردست است. همچنین، نداشتن لبه های تیز و برنده نیز، می تواند ایمنی کار را افزایش دهد.

4.قبل از استفاده از انبردست، ابزار را یکبار وارسی کنید و از نبودن شکستگی و ... اطمینان حاصل فرمایید.

5.هر ابزاری می بایست در جای مناسب خود بکار برود. از انبردست، برای قطع سیم ها استفاده نکنید.سیم چین وسیله مناسب برای این کار است.

6.برای کارهای الکترونیکی، از انبرهای مناسب این کار استفاده کنید، ضمنا، از سالم بودن عایق ابزار نیز اطمینان حاصل فرمایید.

در خرید انبردست، چه برندهایی را در اولویت قرار دهیم؟

 برای خرید انبردست، بهتر است ویژگی های چند محصول را با هم بسنجید. اما در کل، اگر هدفتان تهیه ابزاری با قیمتی نسبتا مناسب و کارایی خوب است، پیشنهاد ما خرید ابزار دستی و انبردست نووا، کنزاکس، آروا، میکا،تاپتول و ... است. این برندها، در ایران تولید شده و حاصل تلاش های شبانه روزی مهندسان و همچنین نیروی بازوی کارگران زحمت کش این کشور است.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)