بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

چه آچارهایی برای تعمیر شیرآلات و لوله کشی ساختمان لازم است؟

چه آچارهایی برای تعمیر شیرآلات و لوله کشی ساختمان لازم است؟

احتمالا برای شما پیش آمده که صدای چکه کردن شیر آب خانه، آرامشتان را بر هم بزند یا متوجه نشت آب از کنار شیر ظرف شویی بشوید. چطور می شود این اشکالات را خودمان در خانه رفع کنیم؟ چطور و با چه ابزارهایی می توانیم شیر آب را تعمیر کنیم؟

یک راه ساده؛ تعمیر شیر آب توسط خودمان

شیرآلات دست شویی یا ظرف شویی از جمله وسایلی هستند که روزانه برای مصارف مختلفی از جمله ظرف شستن، حمام کردن، استفاده از سرویس بهداشتی، شستن دست ها و … بارها از آنها استفاده می کنیم. به مرور زمان این شیرها مستهلک‌ شده و شروع به چکه کردن و نشت کردن می کنند؛ که طبیعتا باید به فکر تعمیر آنها باشیم.

چه عواملی باعث تعویض و تعمیر شیرآلات می شود

نیاز به تعویض مغزی شیرآلات اهرمی
- نصب شیرآلات مورد نظر برای تغییر دکوراسیون
- نیاز به تعویض به دلیل پوسیده شدن
- چکه کردن شیرآلات
- نیاز به تعمیر سوپاپ دوش اهرمی حمام
- سفت شدن شیرآلات اهرمی
- پوسیده شدن واشر شیر آب
در صورتی که می خواهید کارهای لوله کشی منزل، از جمله تعمیر و تعویض شیرهای آب، افزودن لوله، تغییر مکان شیر آب و کارهایی از این قسم را خودتان انجام دهید نیاز به ابزارهای دستی و آچارالاتی دارید که بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.

آچار فرانسه

آچار فرانسه در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار موجود است. برای مصرف خانگی آچار فرانسه ۳۰ میلی متری کافی است و از عهده باز کردن بسیاری از مهره ها بر خواهد آمد.

آچار لوله گیر دو دسته (آچار سر کلاغی)

همان طور که از نام این آچار بر می آید، آچار لوله گیر دودسته برای نگه داشتن لوله به هنگام کارهای مختلف (مانند پیچاندن زانویی به سر لوله) به کار گرفته می شود. این مدل نسبت به مدل تک دسته آن به جهت آنکه یک فک آن کاملا باز می شود و قدرت تحرک زیادی دارد، از راحتی استفاده بیشتری برخوردار است.

بخوانید: تعمیرکار خانه خود باشید

آچار شلاقی (لوله گیر یک دسته)

این آچار نوعی آچار لوله گیر است و دارای دو فک می باشد که فک بالایی توسط چرخاندن مهره ای، قدری بالا و پایین می شود. این آچار با استفاده از آج های درشتی که در فک های خود دارد لوله را می گیرد.

آچارهای شماره دار

این آچار ها دو سر دارند و از سه نوع کلی تشکیل شده اند.
1- یک سر تخت و یک سر رینگی
2- دو سر تخت
3- دو سر رینگی
این ابزارها بسیار در تعمیرات منزل و تعمیرات ماشین کاربرد دارند. بهتر است آچارهای یک سر تخت و یک سر رینگی بخرید زیرا سر رینگی در بسیاری از موارد بهتر عمل می کنند و سر مهره ها خورده نمی شود ولی امکان استفاده از آن در همه موارد وجود ندارد. مخصوصا در مواقعی که برای لوله کشی و شیرآلات قصد استفاده دارید تنها می توانید از سر تخت آن استفاده کنید.

انبردستی قفلی

این آچار کاربردهای زیادی دارد. مخصوصا اگر می خواهید اطمینان داشته باشید که انبر، مهره یا هر جسم دیگری که قصد گرفتن آن را دارید را رها نمی کند، یکی از بهترین ابزارها، انبر قفلی است. این آچار نیز همچون آچار فرانسه با سیستم خاصی که دارد، قابلیت تنظیم دهانه را دارا می باشد و می تواند در بازه ای که برای آن طراحی شده است، مهره ها و لوله های مختلف را بگیرد.

لوله باز کن دستی

این ابزار یکی از ابزارهای متداولی است که برای هر خانه ای لازم است. کاربرد آن هم بسیار ساده است و بسیاری از گرفتگی های اولیه چاه ها و لوله ها را می توان با استفاده از آن رفع کرد. این وسیله با استفاده از مکش و نیز با فشار وارد کردن هوا و آب به داخل چاه و لوله سبب رها شدن گرفتگی آن می شود.

کمان اره

این ابزار ساده نیز بسیار پرکاربرد است و از آن برای برش بسیاری از مواد می توان استفاده کرد. دسته ی این اره ها نیز چند مدل دارد که بسته به قیمت از ساده و پلاستیکی تا فلزی در بازار موجود است. از این ابزار برای برش انواع لوله ها نیز می توان استفاده کرد.

واشرها و اُرینگ ها

همراه داشتن سایزهای مختلف واشرهای متداول می تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد، مخصوصا در مورد چکه شیرآلات و نیز نشتی شلنگ های فلاش تانک و ماشین لباسشویی بسیار ساده می تواند به حل شدن مشکل کمک نماید.

چگونه شیرآلات بهداشتی خودمان را تعمیر کنیم؟

شیرهای آب قدیمی دارای دو شیر آب گرم و سرد هستند اما شیرهای امروزی معمولاً تنها دارای یک اهرم هستند. بنابراین تعمیرات این شیرآلات با یکدیگر مقداری تفاوت دارد. تعمیرات شیر آب به طور کلی چند راه ساده دارند که در این بخش به آنها اشاره می کنیم.

1- تعمیر شیرآلات پیچی

شیرآلات پیچی دارای دو شیر هستند که در صورت خرابی احتمالا واشر شیرآلات یا مغزی آنها دچار خرابی شده است. در این قسمت به آموزش تعمیر شیرآلات پیچی می پردازیم.
قبل از انجام هرگونه تعمیرات، اعم از تعویض مغزی یا تعویض واشر، ابتدا شیرفلکه آب را ببندید. برای تعمیر شیرآلات شیلنگ دستشویی یا شیرآلات حمام، باید شیرفلکه اصلی آب را که معمولا در بیرون از خانه قرار دارد، ببندید.
با یک پیچ گوشتی دو سو، درپوش شیر را باز می کنیم. در برخی از شیرها، این درپوش ها پِرِسی بوده و در بعضی پیچی هستند. با استفاده از پیچ‌گوشتی، پیچ داخل شیر را باز کرده و شیر را بیرون می آوریم. در صورت سفت بودن شیر، ‌می توان چند ضربه آرام به پشت آن وارد کرد.
در مرحله بعدی، با یک آچار مناسب، مغزی شیر را باز می کنیم و از جای خود بیرون می آوریم.
واشر شیر را با استفاده از یک پیچ گوشتی بیرون می آوریم. در این مرحله باید کف شیر را بررسی کرده تا ترک نداشته باشد. در صورت ترک داشتن یا شکستگی کف شیر، باید از تعمیرکار متخصص کمک گرفت تا وی مشکل آن را برطرف کرده یا اقدام به تعویض کلی شیر کند.
به طور معمول چکه کردن آب مربوط به واشرهای مغزی شیر آب است. یک واشر نو که از قبل خریداری شده را جایگزین واشر قبلی می کنیم و آن را به مغزی می بندیم.
اگر مغزی شیر نیز دچار مشکل است، می توان یک مغزی جدید را جایگزین قبلی کرد. بعد از اتمام این مراحل مغزی را در سر جای خود قرار داده و آن را با آچار سفت می کنیم.
سپس دستگیره شیر را بر روی آن قرار داده و پیچ را محکم می کنیم. در آخر، درپوش را دوباره سر جای خود محکم می کنیم.
به همین سادگی! حال شما شیر آب خود را تعمیر کرده‌اید. حالا شیر فلکه را باز کرده و از چکه نکردن و عدم نشت آب مطمئن شوید.

2- تعمیر شیرآلات اهرمی

امروزه استفاده از شیرآلات اهرمی به دلیل باز و بسته شدن ساده، رواج داشته و رو به افزایش است. این نوع شیرها از یک کارتریج استفاده می کنند که برای تعمیر شیر باید آن را تعویض کرد. اما تعمیرات این نوع از شیرها نیز بسیار ساده بوده و به راحتی امکان پذیر است. در اکثر شیرهای اهرمی، یک پولک پلاستیکی وجود دارد که نمایانگر جهت آب سرد و گرم است. ابتدا باید این پولک پلاستیکی را با یک پیچ گوشتی یا یک شیء نوک تیز از جای خود بیرون آورد.
در داخل شیر و پشت یا زیر این پولک، یک پیچ دو سو یا آلنی وجود داشته که باید آن را باز کرد. سپس سرِ شیر را به بالا کشیده تا از محل قرارگیری خود خارج شود.
در ادامه روند تعمیرات شیر آب اهرمی، پولکی دایره‌ای شکل که دور شیر قرار گرفته را با پیچاندن از جای خود بیرون می‌آوریم. در مرحله بعدی کارتریج خراب را از شیر بیرون می آوریم. حال اگر به کف شیر نگاه کنیم دو شیار را خواهیم دید. دو برآمدگی نیز در انتهای کارتریج وجود دارد که می بایست دقیقا روی این شیارها قرار گیرد.
کارتریج جدید را همان طور که اشاره شد بر روی قسمت مخصوص قرار داده، سپس حلقه یا پولکی دور شیر را می بندیم. باید توجه داشت که کارتریج در جای خود نچرخد، چرا که شیر دوباره نشت می کند. بعد از آن نیز دستگیره را در سر جای خود گذاشته و پیچ را محکم می کنیم. در آخر نیز نشانگر جهت آب سرد و گرم را در جای خود قرار می دهیم.

وسایل مورد نیاز برای تعمیر شیرآلات اهرمی

- آچار فرانسه
- پیچ گوشتی تیغه ای صاف
- دم باریک
- پیچ گوشتی شش سو
- مغزی شیر اهرمی جدید

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)