بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

معیارهای انتخاب یک دریل مناسب چیست؟

معیارهای انتخاب یک دریل مناسب چیست؟

از نظر یک خریدار معیارهای انتخاب یک دریل خوب چیست؟ خریدار چه ویژگی هایی را برای خرید دریل باید در نظر بگیرد. دریل یکی از پر کاربردترین و مهم ترین ابزارهایی است که از کارگاه های صنعتی بزرگ و کوچک گرفته تا خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنان محبوب کاربران است. هر کسی برای کارهای خانگی و تعمیرات، و تغییراتی که هر از گاهی در منزل انجام می شود احتمالا به دنبال یک ابزار برقی خواهد گشت و به طور حتم دریل یکی از آنها و البته شاید انتخاب اول باشد.
از دریل ها بسته به نوع مته یا سری ای که بر روی سه نظامشان می بندند، می توان در سوراخکاری، باز و بست پیچ و مهره، سمباده زنی و حتی به عنوان همزن هم استفاده نمود. اما برای انتخاب و خرید یک دریل خوب، حرفه ای، بادوام، با کارایی و عمر مصرفی بالا معیارهایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می توان یک دریل خوب خرید. در زیر به تعدادی از این معیارها به ترتیب اشاره می شود:

۱- منبع انرژی

به طور کلی در بازار ۲ نوع دریل از نظر منبع انرژی وجود دارد. یکی «دریل شارژی» و دیگری «دریل برقی»؛ اگر برای شما دسترسی به برق در همه جای خانه وجود دارد بهتر است از انواع دریل برقی (سیم دار) استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید از دریل های شارژی استفاده کنید. حمل و کاربری این دریل ها بسیار راحت است، به ویژه این که اگر حوصله سیم های به هم پیچیده و درهم تنیده را ندارید، حتما از دریل شارژی استفاده کنید.

۲- توان یا قدرت موتور

قدرت موتور یا توان، همان حداکثر گشتاوری است که موتور در چرخاندن مته می تواند ایجاد کند و مقدار آن در دریل های برقی با توان آنها و در دریل های شارژی از طریق ولتاژ باطری آنها شناخته می شود. بسته به نوع فعالیت و کاری که انجام می شود، توان های متفاوتی مورد نیاز است. ولی برای مصارف خانگی توان در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ وات کفایت می کند.

۳- کنترل گشتاور تُرکمِتر (Torque Meter)

این قابلیت که به آن اصطلاحا کلاچ (Clutch) نیز می گویند بیشتر برای بستن پیچ ها به کار می آید. به طوری که با تنظیم میزان گشتاور موتور در انتهای کار، یعنی جایی که تقریبا پیچ سفت شده است نیرویی به اندازه به پیچ وارد می کند و به همین جهت جای پیچ شل نخواهد شد و نیز در سری پیچ نیز خوردگی به وجود نخواهد آمد. کنترل گشتاور معمولا از طریق حلقه ای که بر سر دریل وجود دارد از طریق شماره هایی که بر روی آن درج شده است قابل تنظیم است. گشتاور در برخی دریل ها از ۱ تا ۱۳ و در موارد پیشرفته تر از ۱ تا ۲۵ شماره گذاری می شود.



۴- کلید دیمر دار (به منظور کنترل سرعت)

این قابلیت به این معناست که با بیشتر فشردن کلید دریل، بر سرعت آن افزوده می شود. انواعی از دریل ها که این قابلیت را دارند برای چند موقعیت بر سایر دریل ها دارای ارجحیت هستند. این موقعیت ها عباتند از؛
الف- برای بستن و باز کردن پیچ ها
ب- برای سوراخکاری در سطوح صیقلی
البته در برخی دریل ها قابلیت تنظیم سرعت به صورت ۲ حالته تعبیه شده است که شاید در برخی موارد به کار آید.

۵- قابلیت ضربات چکشی

برخی دریل ها صاحب قابلیت ضربه زدن در هنگام سوراخکاری هستند که به آنها چکش تخریب می گویند. این مورد برای سوراخکاری بتن و دیوار بسیار کاربرد دارد و به بیانی دیگر بسیار این فرایند را آسان تر می نماید. از دریل هایی که دارای قابلیت چکشی هستند می توان در صنعت ساختمان و ... استفاده نمود.

۶- قابلیت چپ گرد و راست گرد

این ویژگی برای استفاده از دریل به منظور پیچ گوشتی حیاتی است. با وجود این حالت شما قادر به بستن و نیز باز کردن پیچ ها خواهید بود.

۷- سه نظام (Chuck) اتوماتیک و یا آچارخور

سه نظام قطعه ای است که مته (Bit) یا سَری های دیگر همچون سنگ های سمباده زنی، پیچ گوشتی های دوسو و چهارسو، انواع بکس را درون آن سوار می کنند. سه نظام ها یا با آچار مخصوص سه نظام باز و بسته می شوند و یا با دست.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)