بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

صنعت کشاورزی و اهميت کاربرد ابزارها و تجهيزات کشاورزی در آن

ابزارهای کشاورزی و باغبانی امروزه به یکی از مهم ترین بخش از تولیدات صنعت ابزار را در اقصی نقاط جهان به خود اختصاص داده است. کشاورزی و باغداری چه در وسعت بزرگ و چه در وسعت کوچک نیازمند داشتن ابزار خوب و کاربردی برای سهولت کار و پیشبرد کار است. کار کشاورزی و باغبانی بدون داشتن ابزارهای مناسب، بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است.

ابزارهای باغبانی و کشاورزی

انواع ابزارها و تجهیزات کشاورزی و باغبانی

انواع مختلفی از ابزار، ماشين ها و تجهيزات ساده و پيچيده در باغبانی و کشاورزی به کار می روند. اين ابزارها و ماشين ها را می توان به این صورت دسته بندی نمود؛
1- ابزارهای دستی باغبانی
2- ابزارهای برقی باغبانی
3- ابزارهای بنزینی و گازوئیلی باغبانی

ابزارهای دستی وسايلی هستند که معمولاً با نيروی دست کاربر کار می کنند. در باغبانی و کشاورزی با توجه به وسعت و تنوع کار، ابزارهای دستی مختلفی به کار گرفته می شود. بنابراين لازم است که برای انجام بهتر کارها، ابزاری مناسب انتخاب و از آن به درستی استفاده و نگهداری نمود. اولين گام برای کار با ابزار، انتخاب درست آن است که برای این کار می توان به موارد زير توجه کرد:

- اندازه و حجم کار
- اهميت سرعت انجام کار
- کیفیت ابزار
- مشخصات فنی و ظاهری ابزار
-سادگی کاربرد و نگهداریحالا که با معیارهای انتخاب یک ابزار خوب برای باغبانی و کشاورزی آشنا شدید، با تعدادی از ابزارهای دستی باغبانی و کشاورزی که به صورت روزمره در انجام کارهای باغبانی مثل هرس کردن، شاخه چینی، چمن زنی، وجین کردن، سمپاشی و ... مورد استفاده قرار می گیرند آشنا شوید؛

ابزارهای باغبانی و کشاورزیقیچی باغبانی

قیچی ها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارهای باغبانی هستند که انواع مختلفی دارند. قیچی باغبانی، شمشاد زن، شاخه زن، چمن زن، میوه چین و انواع قیچی هرس.


بیل
ابزاری بسیار کاربردی است که در مزارع، باغ ها و باغچه ها استفاده می شود. بیل برای حفر چاله، شخم زدن خاک، استفاده در هنگام آبیاری، کاشت نهال و درخت، جابجایی خاک و غیره کاربرد دارد.

بیلچه

یکی از مهم ترین ابزارهای باغبانی به شمار می رود. از بیلچه در کاشت انواع نهال و بذر، گلدان پر کردن، ایجاد سوراخ های کوچک در خاک، اهرم کردن برای بیرون آوردن گل از گلدان، مبارزه با علف های هرز و ...

شنکش و چنگگ

یکی دیگر از ابزارهای دستی باغبانی کاربردی هستند و برای جابجایی خاک، صاف کردن زمین، جمع کردن سنگ های درشت و ریز، زیر و رو کردن و تسطیح خاک، جمع کردن علف های هرز و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

سم پاش

سم پاش یکی از ابزارهای ضروری در باغبانی و کشاورزی است که در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به وسعت محلی که باید سم پاشی شود، از انواع مختلف سم پاش استفاده می شود. می توان گفت که این وسیله یک ابزار مناسب و تمام عیار برای مبارزه با آفت ها و دیگر بیماری های گیاهی است. سم پاش انواع مختلفی دارد که می توان به آنها اشاره کرد:
- سم پاش دستی
- سم پاش پمپی
- سم پاش کوله ای بدون موتور و موتودار
- سم پاش رودوشی
- سم پاش زنبه ای
- سم پاش فرغونی موتوری
- سم پاش پشت تراکتوری


فرغون

برای انجام جابجایی های مختلف در باغ و یا در مزرعه به یک وسیله سبک احتیاج دارید که بتوانید این جابجایی ها را انجام دهید. فرغون و یا چرخ دستی وسیله ای است که با آن می توانید انواع جابجایی ها را انجام دهید.

ابزارهای باغبانی و کشاورزیاره دستی

اره دستی از جمله ابزارهای دستی باغبانی و کشاورزی پرکاربرد است که در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای بریدن چوب، الوار و یا شاخه های بزرگ هنگام هرس کردن درختان، اره بهترین وسیله ای است که می توانید روی آن حساب کنید. اره دستی باغبانی در انواع اره باغبانی خم، اره باغبانی صاف و اره باغبانی تاشو قابل تهیه می باشد.


علف زن (داس موتوری)

چیدن علف های هرز که مرتب قد می کشند و کار باغبانی و کشاورزی را مشکل می کنند یکی از مشکلات کار باغبانی است. علف های هرز با استفاده از منابع خاک و آب، رشد می کنند و باعث رشد ناقص گیاهان مفید می شوند. علف زن یکی از ابزارهایی است که به شما کمک می کند تا کار علف زنی در مزرعه یا باغ، به سرعت انجام شود.

ابزارهای باغبانی و کشاورزیتبر

برای بریدن و قطع کردن هیزم، تنه درختان خشکیده و ... تبر بهترین ابزاری است که می توانید از آن استفاده کنید. البته می توانید از تبر کوچک نیز استفاده نمایید. تبرهای کوچک برای نگهداری در دست، جمع و جور و راحت هستند. تبرهای کوچک با توجه به جسته ای که دارند بسیار قوی و محکم هستند.

تهیه و تنظیم: مجتبی حافظ زاده

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)