بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

با ابزارهای بادی و بخش های اصلی آن آشنا شوید

با ابزارهای بادی و بخش های اصلی آن آشنا شوید

ابزارهای بادی، گروهی از ابزارها و تجهیزات صنعتی هستند که معمولا با کاربردهای نجاری، کارگاهی و یا گاراژی مورد استفاده قرار می گیرند. ابزارهای بادی، همان طور که از اسم شان معلوم است، جهت استفاده و بهره وری بالا نیازمند انرژی باد هستند و با استفاده از فشار متراکم باد کار می کنند، و به همین دلیل ابزارهای قدرتمندی هستند.
کمپرسور بادی، بکس بادی و جغجغه بادی جزو ابزارهایی هستند که بیشتر در کارگاه های مکانیکی کاربرد دارند و در مقابل، ابزارهایی مانند فرز انگشتی بادی، پولیش بادی، منگنه کوب بادی و میخ کوب بادی، تجهیزاتی هستند که در کارگاه های نجاری مورد استفاده قرار می گیرند.
دستگاه ها و ابزارهای بادی از دیر باز در صنایع سنگین، معادن، راه سازی، ذوب فلزات، مونتاژ و نصب قطعات ماشین آلات و اتومبیل و ماشین آلات و ابزارهای صنایع چوب و ... استفاده می شده است.
نیروی مورد نیاز ابزارهای بادی توسط هوای فشرده و با کمک یک کمپرسور باد تأمین می گردد.

مزایای ابزارالات بادی:

دلایل متعددی برای مزیت ابزار بادی وجود دارد، از قبیل مصرف انرژی کمتر، استهلاک ناچیز، هزینه تعمیر پایین تر و نگهداری ساده تر و ایمنی بالاتر. برای کارخانجات و صنایع سنگین و نیمه سنگین همین دلایل جهت برگزیدن ابزار بادی کافی خواهد بود. با توسعه صنعت و تمایل به استفاده اقتصادی تر از انرژی، الگوی مصرف نیز در حال تغییر می باشد. مزایای استفاده از هوای فشرده برای ابزارهای قدرت عبارتند از:
- ارزان و به صرفه اقتصادی نسبت به ابزار برقی
- امنیت بالا کاری برای استفاده.
- آسان برای انجام انواع کارهای صنعتی
- بسیار سبک و جمع و جور، قابل حمل
- نرخ سرقت پایین

بخش های مختلف یک سیستم ابزار بادی

1.دستگاه کمپروسور (مولد هوای فشرده و ذخیره کننده‌ آن)

کمپروسور دستگاهی است که تامین کننده هوای فشرده مورد نیاز ابزار بادی است و دارای انواع مختلف و حجم های متفاوت است. نکته حائز اهمیت این دستگاه حجم آن است، برای داشتن حجم مناسبی از هوای فشرده، گنجایش مخزن متناسب با میزان مصرف انتخاب می شود. کمپروسورهایی که با میزان کار ابزار بادی تطابق ندارند، موجب فشار دائمی به قسمت موتور، استهلاک آن و اتلاف انرژی خواهند شد. رطوبت موجود در هوا هنگام ذخیره آن معمولا وارد مخزن می شود، این رطوبت به صورت دوره ای نیاز به تخلیه از طریق پیچ تخلیه در زیر مخزن کمپرسور دارد.
2. لوله فلزی یا شیلنگ ویژه ی انتقال هوای فشرده
لوله ها و اتصالات به توجه زیادی نیاز دارند چون اغلب افت فشار و نشتی هنگام انتقال هوای فشرده اتفاق می افتد. انتخاب قطر و طول این وسیله به گونه ای باید باشد که میزان افت فشار به حداقل برسد. به طور کلی باید از شیلنگ ها ی کوتاه تر از 8 متر برای مصــارف عمومی استفاده کرد.برای فواصل بیشتر لازم است تا لوله کشی با لوله های فلزی انجام شود. اتصال بین لوله ها و شیلنگ ها با قطعات کوچکی به نام (کوبلینگ و فیتینگ) انجام می شود.

3. واحد مراقبت

وجود این دستگاه در یک سیستم بادی ضروری است. یک واحد مراقبت کامل معمولا دارای 3 بخش است ولی واحد مراقبت های 2 بخشی (فشار شکن، فیلتر رطوبت گیر) و تکی هم در بازار موجود است. از واحد مراقبت 2 بخشی معمولا برای ماشین آلات و ابزارآلاتی که نیاز به روغن ندارند، بهره گرفته می شود. واحد مراقبت از اجزای زیر تشکیل شده است:

-فیلتر رطوبت

هوای ارسال شده از کمپروسورهمواره دارای رطوبت است.و رطوبت بزرگترین دشمن ابزار بادی است.فیلتر رطوبت از انتقال آب همراه با هوا به درون ابزاربادی جلوگیری می کند.همواره مخزن فیلتررطوبت را تخلیه نمایید.

-واحد فشار شکن

هوای فشرده خروجی از دستگاه کمپروسور قبل از ورود به ابزار بادی باید دارای فشار معینی باشد. تنظیم حجم ورودی این هوای فشرده برعهده فشار شکن است.ابزارهای بادی با فشار هوای PSI90 بالاترین راندمان را خواهند داشت.

-واحد روغن

وظیفه این بخش تزریق روغن درون ابزار بادی است. وجود روغن به عنوان روان کننده حرکت، عامل کاهش خوردگی و کم شدن اصطکاک بین قطعات ابزار و ماشین های مکانیکی ضرورت دارد. ابزارآلات بادی بدون وجود روان کننده روغن به سرعت دچار فرسودگی و خرابی خواهند شد. روش روغن کاری در این سیستم به این صورت است که روغن در مخزن مخصوص ریخته می شود و حرکت هوای فشرده در لوله بالای مخزن باعث حمل روغن به صورت مداوم به داخل دستگاه می شود.

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)