بستن
info@jahanabzar.com
۰۴۱ - ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)

ابزارهای پرکاربرد نجاری کدامند؟

ابزارهای پرکاربرد نجاری کدامند؟

ابزارهای پرکاربرد نجاری، شامل تعدادی از ابزارهای مختلف مورد استفاده در کارگاه های نجاری هستند که به لحاظ کاربری بیشترین میزان کاربرد را دارند.
در یک کارگاه نجاری انواع مختلفی از ابزارهای برقی و شارژی نجاری، ابزار دستی نجاری و ابزار بادی نجاری مورد استفاده قرار می گیرند. از میان طیف گسترده ای از این ابزارها، تعداد معدودی هستند که در بین نجاران بیشترین کاربرد را دارند و اغلب ابزارهای دستی نجاری را شامل می شوند.
در این مطلب تعدادی از ابزارهای پرکاربرد نجاری را معرفی می کنیم که می توانید با خرید اینترنتی هر یک از آنها، کارگاه خود را برای انجام کارهای نجاری مجهز کنید.

چکش

چکش یکی از ابزارهای پرکاربرد نجاری می باشد. در نجاری از سه مدل چکش چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می شود. استفاده از فولاد در چکش فلزی باعث شده است تا میزان قدرت این نوع چکش بیشتر شود. دسته های آن از پلاستیک مرغوب بوده که میزان عمر این چکش ها را طولانی تر و استحکام آن را بیشتر می کند.
کاربرد مدل های مختلف چکش در نجاری متفاوت است. از چکش های فلزی برای کوباندن میخ، از چکش های چوبی در منبت کاری و کنده کاری و از چکش های پلاستیکی برای کوباندن و محکم کردن اتصالات استفاده می کنند.

چکش دوشاخ
یکی از چکش های فلزی که در کارگاه های نجاری بیشترین استفاده را دارد چکش دوشاخ است. چکش دوشاخ دارای سر فلزی و دسته پلاستیکی یا فلزی است. سر فلزی این چکش از دوبخش، یکی برای کوباندن و قسمت دوشاخ جهت میخ کشی ساخته شده است.

رنده

رنده دومین ابزار پرکاربرد نجاری است که برای تکمیل کار استفاده می شود و باعث می شود تا ناهمواری ها بر روی کار صاف شود. رنده در دو مدل است، رنده دسته فلزی که مقاومت بیشتری دارد و به هموار کردن کار سرعت می بخشد و رنده دسته چوبی که از گذشته تا کنون در بعضی کارگاه های سنتی از آن استفاده می کنند.
رنده انواع مختلفی دارد. رنده دسته چوبی یا کله چوبی که از آن برای هموار کردن سطح چوب استفاده می کنند. رنده کنشکاف که از آن برای خالی کردن قسمتی از چوب استفاده می کنند و رنده بغل دوراهه که برای لبه پنجره ها و یا اجسامی استفاده می شود که به صورت پله ای کار را می دهد.

اره

یکی از مهم ترین ابزارها در چوب بری و نجاری، اره است. اره در دو مدل اره دستی و اره برقی در کارگاه های نجاری استفاده می شود.

اره دستی نجاری

انواع اره دستی

اره پَنِل

این نوع اره در سه مدل دندانه ای درشت، دندانه ای کوچک، دندان ای کوچک تر در بازار موجود است. از دندانه درشت این اره برای بریدن الوار، از دندانه ای کوچک آن برای برش های عرضی و نوع دیگر آن که بسیار ظریف تر است برای طرح های کوچک تر و حمل آسان تر استفاده می شود.

اره مویی

کمان این اره از جنس فلز بوده و تیغه آن دنده ای می باشد. از این اره در برش نئوپان و منحنی کردن چوب استفاده می شود.

اره پشت دار

در پشت این نوع اره دسته ای فلزی و مورب برای جلوگیری از کج شدن اره نصب شده است. که از آن در اتصالات کام و زبانه استفاده می کنند.

اره نوک تیز

از این نوع اره به علت باریکی و کوچکی نوک آن برای برش های منحنی شکل و مرکز چوب استفاده می کنند. استفاده از این نوع اره برای ایجاد طرح هایی ظریف در کار مناسب خواهد بود.
متر نواری، پرگار، نقاله، گونیا، خط کش
این ۴ مورد از دسته های ابزار پرکاربرد نجاری را میتوان یار و همراه همیشگی نجار ها دانست

ابزار اندازه گیری نجاری

متر: برای اندازه گیری چوب که گیره فلزی ابتدای متر باعث عدم بسته شدن آن خواهد شد.
پرگار: برای ایجاد منحنی و دایره در مرکز کار مورد استفاده قرار می گیرد.
نقاله و گونیا: برای بالابردن دقت در اندازه گیری طرح و ایجاد زاویه ای ۹۰ درجه استفاده می شود.
خط کش: برای اندازه گیری چوب و کشیدن خطوط صاف کاربرد دارد.
کولیس: از کولیس برای اندازه گیری میزان ضخامت چوب استفاده می کنند.
تراز: برای اطمینان از میزان دقت کار نمی توان به ابزارهای اندازه گیری بالا بسنده کرد. بلکه نجار با ابزاری به نام تراز برای تراز کردن پایه های میز چوبی استفاده می کند.

گیره یا پیچ دستی

از مهم ترین ابزاری که باعث تکان نخوردن چوب در حین کار می شود گیره نجاری یا پیچ دستی را می توان نام برد. گیره ها در مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارند. گیره، اتصال محکم کار را تنظیم می کند. از بهترین نوع گیره ها، گیره C و g است که از پرقدرت ترین گیره ها به شمار می روند.

گیره نجاری
گیره F: شکل ظاهری این نوع گیره مانند F است که با پیچاندن پیچ تعبیه شده در دسته آن، کار بر روی چوب متصل و محکم می شود. یکی از مزیت های این گیره ایجاد تغییر در اندازه اتصال است. در این گیره، دو فک چدنی به کار گرفته شده است. گیره تسمه ای نوع دیگری از گیره نجاری است. جنس این گیره از برزنت است و برای اتصال قاب ها از آن استفاده می کنند.
ابزارهایی که در این مطلب آورده شدند، تنها برخی از ابزارهای پرکاربرد نجاری هستند که سعی کردیم به طور مختصر و مفید آنها را ذکر کنیم. در این بین ابزارهای کاربردی دیگری هستند که در کارگاه های نجاری مورد استفاده نجاران قرار می گیرند که با یک گردش کوتاه در بخش دستگاه های نجاری جهان ابزار می توانید تعداد بیشتری از آنها را پیدا کرده و حتی خریداری کنید. خب! نگاه کردید؟! چند ابزار جدید پیدا کردید؟!

info@jahanabzar.com
۰۴۱- ۳۴۲۴۷۱۷۱ (۸:۰۰ - ۱۹:۰۰)